The Theatrical Laboratory as Critical Training Ground for Democracy: Pedagogical Reflections and a Historical Example

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_84

Keywords:

Theatrical laboratory, Political education, Democracy, Klaus Mollenhauer, Peter Stein

Abstract

In order to respond to the crisis of the last two years in a proper way, a paradigm shift seems necessary to centralize the individual and collective active responsibility in transformative and generative processes for a new start and change. The pedagogical (re)centralization of the person as change agent entails an education whose objective is the emancipation of man, caught in the relationship between the particular and the universal. Starting from here, this study aims to explore a possible democracy-oriented political education modality, which enables to grasp the contemporary complexity from a critical perspective. The starting point will be the pedagogical thought of Klaus Mollenhauer, then a different realization space – the theatrical laboratory – will be proposed, in the light of some pedagogical studies about the connection between theatre and education and considering the historical experience of the Schaubühne am Halleschen Ufer in Berlin, directed by Peter Stein from 1970.

References

Antonacci, F., Cappa, F. (2018). Riccardo Massa. Lezioni su la peste, il teatro, l’educazione. Milano: FrancoAngeli.

Baldacci, M. (2004). Il Laboratorio come strategia didattica. Suggestioni deweyane. In N. Filograsso, & R. Travaglini (Eds.), Dewey e l’educazione della mente (pp. 86-97). Milano: FrancoAngeli.

Boal, A. (1977). Il teatro degli oppressi. Teoria e tecnica del teatro latinoamericano. Milano: Feltrinelli.

Brook, P. (1998). Lo spazio vuoto, Roma: Bulzoni.

Cappa, F. (2016). Formazione come teatro. Milano: Raffaello Cortina.

Cappa, F. (2017a). Metafora teatrale e laboratorio pedagogico. Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education, 3, 83-95.

Cappa, F. (2017b). Temporalità e ritmicità nell’esperienza formativa. Studi sulla formazione, 2, 189-202.

Chiocchi, A. (2015). L’intercampo. Archetipi, simbolica e semantica. Avellino: Associazione Culturale Relazioni.

Chomsky, N. (2019). Dis-educazione. Perché la scuola ha bisogno del pensiero critico. Milano: Piemme.

D’Ambrosio, M. (Ed.) (2016). Teatro come metodologia trasformativa. La scena educativa fatta ad arte. Tra ricerca e formazione. Napoli: Liguori.

Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione, Milano: Raffaello Cortina Editore.

Dewey, J. (2018). Democrazia e educazione. Una introduzione alla filosofia dell’educazione. Roma: Anicia.

Dietrich C., Müller H.R. (Eds.). (1999). Bildung und Emanzipation. Klaus Mollenhauer weiterdenken. Weinheim-München: Juventa.

Freire, P. (2011). La pedagogia degli oppressi. Torino: Gruppo Abele.

Gennari, M. (1988). Pedagogia degli ambienti educativi. Roma: Armando.

Griffero, T. (2017). Inclusività atmosferica. In A. Longo, C. Rabbiosi, & P. Salvadeo (Eds.), Forme dell’inclusività. Pratiche spazi progetti (pp. 31-51). Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.

Groß, S. (2010). Zwischen Politik und Kultur. Pädagogische Studien zur Sache der Emanzipation bei Klaus Mollenhauer. Würzburg: Königshausen und Neumann.

Hensel, G. (1980). Das Theater der 70er Jahre. Stuttgart: DVA.

Huizinga, J. (1944). Homo Ludens. Milano: Il Saggiatore.

Iden, P. (1982). Die Schaubühne am Halleschen Ufer 1970-1979. Frankfurt am Main: Fischer.

Jäger, G. (1973). Wie, warum funktioniert die Schaubühne?. Theater heute, 13, 12-50.

Lenzen, D. (Ed). (1994). Erziehungswissenschaft. Ein Grundkurs. Reinbek (Hamburg): Rowohlt.

Massa, R. (1983). Le tecniche e i corpi, Milano: Unicopli.

Massa, R. (1997). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.

Minello, R. (2020). Identità, generatività e trasformazioni sociali. Formazione & insegnamento, 18(2), 8-10.

Mollenhaeuer, K. (1961). Anpassung. Zeitschrift für Pädagogik, 7, 347-362.

Mollenhauer, K. (1968). Erziehung und Emanzipation. Polemische Skizzen. München: Juventa.

Morin, E. (2020). Cambiamo strada. Le 15 lezioni del Coronavirus. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Patterson, M. (1981). Peter Stein – Germany’s leading theatre director. Cambridge: Cambridge University Press.

Reggio, P. (2016). Essere più. La prospettiva della “coscientizzazione” in Paulo Freire come processo educativo e di liberazione. Formazione & Cambiamento, 1. Retrieved February 13, 2021, from: http://www.formazione-cambiamento.it/numeri/2016/1-metodologie-d-azione-per-l-apprendimento

Rodotà, S. (2018). Vivere la democrazia. Bari-Roma: Laterza.

Rühle, G. (1976). Theater in unserer Zeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Scaramuzzo, G. (2013). Mimesis: dalla riflessione teoretica alla prassi educativa. Studi sulla Formazione, 1, 227-238.

Scaramuzzo, G. (2016). Mimesis ed etica. In M. Gammaitoni (Ed.), Le arti e la politica. Prospettive sociologiche (pp. 25-30), Padova, CLEUP.

Schieb, R. (2005). Peter Stein. Ein Porträt, Berlin: Berlin Verlag.

Spadafora, G. (Ed.) (2010). Verso l’emancipazione. Una pedagogia critica per la democrazia. Roma: Carocci.

Strauß, B. (1969). Das schöne Umsonst. Peter Stein inszeniert Tasso in Bremen. Theater heute, 5, 12-16.

Trancu, P. et al. (2021). La società in crisi. Pandemia, caos e domande per il futuro, Milano: FrancoAngeli.

Turner, V. (1993). Antropologia della performance, Bologna: Il Mulino.

Winkler, M. (2002). Klaus Mollenhauer. Ein pädagogisches Porträt. Weinheim-Basel: Beltz.

Wulf, C. (2014). Scienze dell’educazione. Ermeneutica Ricerca Empirica Teoria Critica. Roma: Anicia.

Zagrebelsky, G. (2007). Imparare democrazia. Torino: Einaudi.

Published

2022-05-30