The heritage of tradition and memory as a way to discover and promote aggregation between different generations: Autobiographical sources

Authors

  • Silvia Nanni Università degli Studi Roma Tre

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_06

Keywords:

Storytelling, Autobiography, Bildung, Memory, Identity

Abstract

This paper aims to provide the reader with a reflective path, whose purpose is that of rediscovering, understanding and enhancing the experiences of the past in order to help us deal more conscientiously with the peculiarities of “liquid society.” For this reason autobiographical narrative seems a viable instrument that provides authors—and readers as well—with a sense of empowerment, thus giving them back the value of onÈs own uniqueness and of somebody else’s existence, especially in the so-called “age of digital Revolution.” Memory is decisive when it comes to the making of our sense of self-identity, because by recalling the past it allows us to confirm who we are from an individual and social point of view. However, this requires us to start to wonder again about the concept and the role of experience in the education of the contemporary human being.

References

Agamben, G. (2001). Infanzia e storia: Distruzione dell’esperienza e origine della storia. Torino: Einaudi.

Baiesi, N., Guerra, E. (Eds.). (1997). Interpreti del loro tempo: Ragazzi e ragazze tra scena quotidiana e rappresentazione della storia. Bologna: Clueb.

Bauman, Z. (2006). Modernità Liquida. Roma-Bari: Laterza.

Candau, J. (2002). La memoria e l’identità. Napoli: Ipermedium.

Demetrio, D. (1996). Raccontarsi: L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Fadda, R. (2008). Sentieri della formazione: La formatività umana tra azione e evento. Roma: Armando.

Gamelli, I. (Ed.). (2003). Il Prisma Autobiografico: Riflessi interdisciplinari del racconto di sé. Milano: Unicopli.

Halbwachs, M. (2001). La memoria collettiva. Milano: Unicopli.

Kant, I. (2001). Antropologia pragmatica, I parte. Roma-Bari: Laterza.

Mattei, F. (2009). Sfibrata paideia: Bulimia della formazione, anoressia dell’educazione. Roma: Anicia.

Pecchinenda, G. (1999). Dell’identità. Napoli: Ipermedium.

Segre, C. (1980). Narrazione/narratività. In AA. VV., Enciclopedia Einaudi, 9(66), 690-701. Torino: Einaudi.

Smorti, A. (2007). Narrazioni. Firenze: Giunti.

Stoppa, F. (2011). La restituzione: Perché si è rotto il patto tra le generazioni. Milano: Feltrinelli.

Published

2012-12-31

How to Cite

Nanni, S. (2012). The heritage of tradition and memory as a way to discover and promote aggregation between different generations: Autobiographical sources. Formazione & Insegnamento, 10(3), 71–78. https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_06