Cinema and film analysis as educational system for active learning in today’s social and cultural crisis: Take a lesson from Vittorio De Sica, the master of Neorealism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_18

Keywords:

Education, Teaching & Learning, Film Analisys, Neorealism, Vittorio De Sica

Abstract

Neorealism proposed social, ethical, political and above all educational reflections by building, through cinematographic work, a direct relationship with Italy which was in crisis, bombed, poor and disoriented after the second World War. In particular the director Vittorio De Sica as director was able to grasp the gaze of children, victims of both families and communities. This article proposes a study on how cinema and the lesson of Neorealism can be functional to the professionalizing path of future educators through a qualitative-quantitative survey based on a training experience in the University environment aimed at 200 students of L-19 in 2022. Finally, this proposal of an analysis of the film as an educational system in the current era has a phenomenological approach, offering a first phase towards the formalization of cinema as a pedagogical third and for university teaching in order to have impact on modern society.

References

Baldacci, M. (2010). Teoria, prassi e modello in pedagogia: un’interpretazione della prospettiva problematicista. Education science & society, 1(1), 65–75. Retrieved December 30, 2022, from https://riviste.unimc.it/index.php/es_s/article/view/44

Bazin A. (2006). Che cos’è il cinema? Il film come opera d’arte e come mito nella riflessione di un maestro della critica. Milano: Bompiani.

Branca, R. (1952). Questioni del cinema. Roma: Biblioteca Nuovo Cinema.

Branca, R. (1952). La scuola e i film: Criterio e limiti della cinedidattica. Rovigo: Istituto padano di arti grafiche.

Buckingham, D. (2006). Media education: alfabetizzazione, apprendimento e cultura contemporanea. Gardolo (TN): Erickson.

Buckingham, D. (2020). Manifesto per la media education. Milano: Mondadori.

Casetti, F., & Di Chio, F. (1994). Analisi del film. Milano: Bompiani.

Castoldi, M. (2011). Progettare per competenze: percorsi e strumenti. Milano: Carocci.

Damiano, E. (1993). L’azione didattica per una teoria dell’insegnamento. Roma: Armando Editore.

Damiano, E. (2013). La mediazione didattica. Milano: FrancoAngeli.

De Sica, V. (1943). I bambini ci guardano. Scalera Film, Invicta film.

De Sica, V. (1946). Sciuscià. Alfa Cinematografica.

De Sica, V. (1948). Ladri di biciclette. P.D.S.

De Sica, V. (1952). Umberto D. Giuseppe Amato, Angelo Rizzolo e Vittorio De Sica.

De Sica, V., & Zavattini, C. (1960). Le livre blanc du cinéma. La table ronde, 149.

Ferrante, A. (2014). Pedagogia e orizzonte post umanista. Milano: LED.

Freire, P. (1971). La pedagogia degli oppressi. Milano: Mondadori.

Gemma C., & Grion V. (2015). Student voice: pratiche di partecipazione degli studenti e nuove implicazioni educative. Barletta: Cafagna.

Gianeselli, I. (2022). Atti diversi, incanti di corpi: introduzione al Teatro di Pier Paolo Pasolini con la testimonianza inedita di Luigi Mezzanotte. Bari: Les Flâneurs.

Gianeselli, I. (2022). Atti diversi, incanti di corpi: le Tragedie del Manifesto, il Teatro di Pasolini come dispositivo per l’active learning universitario, prove di formalizzazione. Bari: Les Flâneurs.

Gili, J. A. (1975). La naissance d’un cineaste. Bianco&Nero, 9, 64–65.

Gramsci, A. (1967). La formazione dell’uomo. Milano: Editori Riuniti.

Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions. Chicago: The University of Chicago.

Lewicki, T. (2007). La media education: concetti-chiave e problemi aperti. In M. Morcellini, P. C. Rivoltella (Eds.), La sapienza di comunicare: dieci anni di media education in Italia e in Europa (pp. 87–97). Trento: Erickson.

Lombardo Radice, G. (2020). Come si uccidono le anime. Pisa: Edizioni Ets.

Martinet, A. (1949). La double articolation linguistique. Travaux du Cercle linguistique de Copenhague, 5, 30–37.

Martinet, A. (1965). La linguistique synchronique. Études et recherches (pp. 7–41). Parigi: PUF.

Metz, C. (1964). Le cinéma Langue ou langage?. Communications, 4, 52–90. https://doi.org/10.3406/comm.1964.1028

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza: Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Moscovici, S. (1989). Fenomeno delle rappresentazioni sociali. In R. M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Rappresentazioni sociali ( 23–94). Bologna: il Mulino.

Palmieri, C. (2016). L’agire educativo: verso un nuovo paradigma. In L. Perla, M. G. Riva (Eds.), L’agire educativo: Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali (pp. 17–29). Brescia: La Scuola.

Pasolini, P. P. (1968). Manifesto per un nuovo teatro. Nuovi Argomenti, 9, 6–22.

Pasolini, P. P. (2015). Empirismo eretico. Milano: Garzanti.

Perla, L., & Riva, M. G. (2016). L’agire educativo: Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali. Milano: La Scuola.

Perla, L., (2016). La mediazione “plurale” nel lavoro educativo. In L. Perla, M. G. Riva (Eds.), L’agire educativo: Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali (pp. 30–44). Milano: La Scuola.

Perla, L. (2022). Introduzione. In L. Perla, F. J. Garofoli, I. Amati, M. T. Santacroce (Eds.), La forza mite dell’educazione: un dispositivo pedagogico di contrasto al bullismo e al cyberbullismo. Milano: FrancoAngeli.

Pierotti, F. (2013). Film didattico e pedagogia del cinema in Italia nel secondo dopoguerra. Quaderni d’italianistica, 34(2), 65–83.

Pizzetti, I. (1956). Neorealismo cinematografico e crisi di coscienza. Società, 10(1).

Pontecorvo, M. (2008). Pa-ra-da. Panorama Films, Rai Cinema, in associazione con Yalla Films e Domino Film.

Propp, V. (1991). Morfologia della fiaba: Le radici storiche dei racconti di magia. Roma: Newton & Compton

Sibilio, M. (2016). Il corpo educativo. In L. Perla & M. G. Riva (Eds.). L’agire educativo: Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali (pp. 108–119). Brescia: La Scuola.

Stein, E. (1998). Introduzione alla filosofia. Roma: Città Nuova.

Volpicelli, L. (1949). Cinema didattico e pedagogia. Bianco e nero, 10(12), 34–39.

Weil, S. & Weil, A. (2018). L’arte della matematica. Milano: Adelphi.

Zambrano, M. (2006). Per abitare l’esilio: scritti italiani. Firenze: Le Lettere.

Published

2023-04-30

How to Cite

Gianeselli, I. (2023). Cinema and film analysis as educational system for active learning in today’s social and cultural crisis: Take a lesson from Vittorio De Sica, the master of Neorealism. Formazione & Insegnamento, 21(1), 141–148. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_18