Going Against the Threat of Defuturization: Citizenship Education and Agency Promotion in a Complex and Ecological Perspective
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_82Keywords:
Active citizenship, Agency, Ecological thinking, ComplexityAbstract
The complexity that characterizes our society has made it more difficult to interpret and deal with reality. Added to this is the difficulty of planning one’s own life path and being active agents. The highest price is paid by our physical and psychological integrity, which gives way to forms of existential discomfort that increasingly affect young people. It is necessary to build social, political and cultural networks capable of dealing with existential discomfort. From this point of view, education must become a moment of «cultivation and care» in order to deal with the poverty of skills that limits our agency. The challenge is to rethink school curricula that, starting from the promotion of cognitive, emotional, social and cultural competencies, outline the principles of an education capable of allowing being to flourish in all its possible existential directions.
References
Allport, G.W. (1969). Psicologia della personalità. Roma: Las.
Batenson, G. (1984). Mente e natura. Milano: Adelphi.
Bauman, Z. (2003). Modernità liquida. Roma-Bari: Editori Laterza.
Beck, U. (2013). La società del rischio. Roma: Carrocci Editore.
Bruner, J. (2015). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola. Milano: Feltrinelli.
Cambi, F. (2021). Scuola e cittadinanza. Per la formazione etico-politica dei giovani. Roma: Edizioni Studium.
Cambi, F., Certini, R., Nesti, R. (2017). Dimensioni della pedagogia sociale. Struttura, percorsi, funzioni. Roma:Carrocci.
Dei, L. (2018) La sfida dell’educazione e della formazione per la società futura. In S. Ulivieri (Ed.). Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento (pp- XI-XII). Lecce: PensaMultiMedia.
Del Core, P. (1990). Gioventù, identità e senso di vita. Contributo sperimentale alla teoria motivazionale di V. Frankl. Palermo: Edi Oftes.
Dewey, J. (2013). Il mio credo pedagogico. KKIEN Publishing International.
Frabboni, F., Pinto Minerva, F. (2001). Manuale di pedagogia e didattica. Roma-Bari: Laterza.
Heidegger, M. (1927). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag (trad. it. Essere e tempo, Mondadori, Milano, 2017).
Ladogana, M. (2021). Educare alla cittadinanza in senso ecologico. Nota introduttiva, in D. Dato, M. Ladogana, a cura di, Educare alla cittadinanza locale e globale. Contesti, percorsi, esperienze (pp. 7-9). Città di Castello: Zeroseiup.
Loiodice, I. (2019). Pedagogia. Il sapere/agire della formazione per tutti e per tutta la vita. Milano: Franco Angeli.
MIUR (2007). Regolamento recante norme in materia di adempimento dell’obbligo di istruzione. decreto n.139 del 22 Agosto 2007
Morin, E. (2000). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina.
Morin, E. (2005). Il metodo. 6.Etica. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Morin, E. (2015). Insegnare a vivere. Manifesto per cambiare l’educazione. Milano: Raffaello Cortina.
Mortari, L. (2020). Educazione ecologica. Roma-Bari: Laterza.
Nanni, W., Pellegrino, V. (2018). La povertà educativa e culturale: un fenomeno a più dimensioni. In Caritas Italiana (Ed.), Rapporto Caritas Italiana 2018 su povertà e politiche di contrasto: Povertà attesa (pp. pp. 91-175). Roma: Caritas Italiana.
Nussbaum, M. C. (2013). Giustizia sociale e dignità umana. Bologna: Il Mulino.
Nussbaum, M. C. (2014a). Creare capacità. Bologna: Il Mulino.
Nussbaum, M. C. (2014b). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: Il Mulino.
Parlamento Europeo, Consiglio dell’UE (2006). Raccomandazione del Parlamento Europeo e del Consiglio dell’Unione Europea del 18 dicembre 2006 relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente, (2006/962/CE). Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea, 30.12.2006, L 394/10.
Save the Children. (2014). La lampada di Aladino. L’indice di Save the Children per misurare le povertà educative e illuminare il futuro dei bambini in Italia. Roma.
Sen, A. (1986). Scelta, benessere, equità. Bologna: Il Mulino.
Sen, A. (1993). Il tenore di vita. Tra benessere e libertà. Venezia: Marsilio.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Annalisa Quinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors that publish in Formazione & insegnamento accept the following conditions:
- Authors keep their copy rights for their work and give the journal only the right of first publication and distribution of it. Concurrently, the work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), which allows others to share their work porovided they attribute it to their original author and acknowledge its first appearance in this journal.
- Authors might engage in other licensing agreements, provided such agreements are non exclusive regarding the distribution of the published work (e.g., place a copy in a physical institutional repository, or publish it in a book). In this case, the authors must acknowledge in the new version of the work that it was first published on this journal.
- Authors may distribute their accepted manuscripts (pre-print) online (e.g., online repositories, personal website) during the publication process. This is allowed because it is the source of informed exchange with peers and increases the value of the published work. Please be aware that the distribution and dissemination to peer and through archives does not constitute a "publication" in a volume belonging to a series (ISSN): Formazione & insegnamento publishes previously unpublished works.