Communication and comprehension. Methodological rigor and civic engagement in Lucia Lumbelli’s research
DOI:
https://doi.org/10.7346/SIRD-012020-P21Keywords:
Communication and education; Text comprehension; Motivation; Exploratory research.Abstract
The article presents the impressive research work of the recently deceased Lucia Lumbelli, founding partner of SIRD. She was a very original researcher in topics such as the verbal communication in education, audiovisual communication and the promotion of text comprehension. The common ground of her research was always the aim to promote the students’ autonomy and motivation, which is often lacking because of sociocultural factors. Her pedagogical assumptions and research methodology, a kind of exploratory research, in which theoretical devices and empirical data interact, are also
presented.
References
Lumbelli, L. (1972). Comunicazione non autoritaria. Milano: Franco Angeli.
Lumbelli, L. (1974). La communicazione filmica: Ricerche psicopedagogiche (Vol. 294). Firenze: La Nuova Italia.
Lumbelli, L., & Salvadori, M. (1977). Capire le storie: un modo di usare i racconti illustrati nella scuola dell’infanzia. Trieste: Emme.
Lumbelli, L. (ed.), (1978). Pedagogia della comunicazione verbale. Milano: FrancoAngeli.
Lumbelli, L. (ed.), (1979). La voglia di conoscere. Milano: FrancoAngeli.
Lumbelli, L. (1981). Educazione come discorso : quando dire e fare educazione. Bologna: Il Mulino.
Lumbelli, L. (1982). Psicologia dell’educazione: comunicare a scuola. Bologna: Il Mulino.
Lumbelli, L. (ed.), (1983). La novità come risorsa educativa: per una stimolazione della curiosità nella scuola dell’infanzia. Milano: FrancoAngeli.
Lumbelli, L. (1985). Qualità e quantità nella ricerca empirica in pedagogia. In E. Becchi, & B. Vertecchi (eds.), Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa (pp. 101-133). Milano: FrancoAngeli.
Lumbelli, L. (1989). Fenomenologia dello scrivere chiaro (Vol. 294). Roma: Editori Riuniti.
Lumbelli, L. (ed.), (1989). Incoraggiare a leggere. Intenzione e comportamento verbale degli insegnanti. Firenze: La Nuova Italia.
Lumbelli, L. (1993). Il criterio dell’efficacia. Appunti per una discussione. In L. Calonghi (ed.), Nel bosco di Chirone. Contributi per l’identificazione della ricerca didattica (pp. 117-126). Napoli: Tecnodid.
Lumbelli, L. (1994). Catturare i processi di comprensione di testi televisivi. IKON, 41-93.
Lumbelli, L. (1996). Quando la differenza è deprivazione e il recupero è rispetto della differenza. In A. Colombo, & W. Romani (eds.), È la linguache ci fa uguali. Lo svantaggio linguistico: problemi di definizione e di intervento (pp. 107-129). Quaderni del Giscel. Firenze: La Nuova Italia.
Lumbelli, L. (1996). Focusing on text comprehension as a problem-solving task. In C. Cornoldi & J. Oakhill (Eds.), Reading comprehension Difficulties (pp. 301-328). Mahwah, N.J.: Erlbaum.
Lumbelli, L. (1998). Utopia di estrazione scientifica e libertà nella relazione educativa, Studi sulla formazione, 1-2: 35-45.
Lumbelli, L. (1999). Skinner, la liberta e il metodo sperimentale. Scuola e città, L(2-3): 77-83.
Lumbelli, L., & Mortara Garavelli, B. (1999). Parafrasi. Dalla ricerca linguistica alla ricerca psicopedagogica. Alessandria: Edizioni dell’Orso.
Lumbelli, L., & Zidari, C. (2001). Televisione e multimedia: quale comprensione?, IKON, 7-20.
Lumbelli, L. (2002). La televisione tra ludico e ludiforme. In N. Siciliani De Cumis (ed.), Evaluation. Scritti in onore di Aldo Visalberghi (pp. 199-222). Caltanissetta-Roma: Sciascia.
Lumbelli, L., & Odorico, C. (2005). Motivazione e televisione. IKON, 103-180.
Lumbelli, L. (2006). Costruzione dell’ipotesi e astrazione nella pedagogia sperimentale. In A. Bondioli (ed.), Fare ricerca in pedagogia. Saggi per Egle Becchi (pp. 25-60). Milano: Franco Angeli.
Lumbelli, L. (2008). From film and television to multimedia cognitive effects. In Rouet, Lowe, & Schnotz (eds.), Understanding multimedia documents (pp. 223-248). New York, N.J.: Springer.
Lumbelli, L. (2009). La comprensione come problema. Il punto di vista cognitivo. Bari: Laterza.
Lumbelli, L. (2018). Productive Thinking in place of problem-solving?. Suggestions for associating productive thinking with text comprehension fostering. Gestalt Theory, 40(2): 131-148.
Lumbelli, L., Paoletti, G., & Boscarol. M. (2018). Enhancing text comprehension through watching TV. CADMO, 2: 65-77.
Palinscar, A.S., & Brown, A.L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and instruction, 1(2): 117-175.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Roberta Cardarello, Enver Bardulla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this magazine accept the following conditions:
- The authors retain the rights to their work and give the magazine the right to first publish the work, simultaneously licensed under a Creative Commons License - Attribution which allows others to share the work indicating the intellectual authorship and the first publication in this magazine.
- Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that the first publication took place in this magazine.
- Authors can disseminate their work online (eg in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase citations of the published work.