Work demand characteristics and the valorization of university experience

Authors

  • Pietro Lucisano Sapienza Università di Roma
  • Andrea Marco De Luca
  • Astrid Favella Department of Psychology of Development and Socialization Processes, Sapienza University of Rome

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022022-p76

Keywords:

transition to work; precarity; degree outcomes

Abstract

This study adopts an innovative concept of transition to the workplace, which envisages the non-linearity of paths by merging the economic sensitivity to job demand, to the pedagogical deweyan one according to which experiences are ‘educational’ if learning continuity is identifiable.

By so doing, the study analyses the continuity of transition to the workplace for graduates between 2008 and 2019 from the five universities of the Lazio region (Sapienza, Roma Tre, for a 12% of the reference population; Tuscia, LUISS, LUMSA), for a total of almost 350.000 graduates and beyond 1,3 million  job contracts. The analysis method adopted operates on a database, which has been the source of multiple studies of the UNI.CO work group, given by the integration of a first one by Sapienza concerning graduates’careers and a second one injecting data recorded by the Ministry of Employment.

Considering dependent or para-dependent contracts, the research only scrutinises “matched” (abbinati) graduates, namely those whose record testifies at least one job contract, studying their territorial distribution, its coherence with the degree title, and the quality of the experience.

The study proceeds to show two focuses: the first one on the typology of contracts held by the master degree graduates; the second one on the employment situation of Lazio graduates, originally living in the South of Italy.

Ultimately, the study critically offers a re-conceptualisation of the transition related terminology, overcoming notions of “typical contracts” and “degree outcomes”, by considering the complexity of these longitudinal phenomena.

 

References

Alleva, G., Magni, C., XXXXX., Renda, E., Petrarca, F. (2015).La domanda di lavoro per i laureati. I risultati dell’integrazione tra gli archivi amministrativi dell’Università Sapienza di Roma e del Ministero del lavoro e delle politiche sociali. Roma: Nuova Cultura.

XXXXX, XXXXX. (2020). Lavoro de generis, Gender at work. In Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze, Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 26-27 set¬tembre 2019, Lecce: Pensa Multimedia, pp. 156-167.

Dewey, J. (1938).Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Ecclestone, K., Biesta, G., Hughes, M. (Eds.) (2009). Transitions and Learning through the Lifecourse. New York:Routledge.

Ferrara A.R., R. Nisticò, (2018). La mobilità degli studenti universitari in Italia.Rivista economica del Mezzogiorno, Trimestrale della Svimez,1(2) , pp. 117-138.

Trevor G., Stephen P. (2014). Navigating change: a typology ofstudent transition in higher education, Studies in Higher Education, 39(5), pp. 734-753. DOI.10.1080/03075079.2012.721351

XXXXX., Magni C., XXXXX., Zanazzi S., Renda E. (2016).Sapienza e lavoro. La domanda di lavoro e l’esperienza dei laureati. Roma: Nuova Cultura.

XXXXX., XXXXX. Zanazzi S. (2017a). Educazione e transizione al lavoro. Strumenti per una migliore comprensione del fenomeno, in Notti A. (a cura), La funzione educativa della valutazione, Lecce: Pensa Multimedia, pp.647-664.

XXXXX., Renda E., Zanazzi S. (2017b). Stabilità lavorativa e alte qualifiche professionali. Uno sguardo sul fenomeno dell’overeducation a partire da fonti amministrative integrate, Scuola Democratica, 8(1), pp.73-98.

XXXXX., Magni C., XXXXX., Renda E., Zanazzi S. (2017c). Percorsi di inserimento dei laureati nel mercato del lavoro attraverso l’uso delle Comunicazioni obbligatorie (CO) del Ministero del Lavoro e delle politiche sociali. In Giovannini L., Loiodice I., XXXXX., Portera A. (a cura di), Strategie orientative e transizione università-lavoro, Roma: Armando. pp.7-75,.

XXXXX., XXXXX. (2020). La transizione al lavoro dei laureati stranieri. In Le Società per la società: ricerca, sce¬nari, emergenze, Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 26-27 settembre 2019, Lecce: Pensa Multimedia, pp. 188-200.

XXXXX, XXXXX., Stanzione I., Zanazzi S. (2021).La carica dei 101. Storie di transizione al lavoro di laureati stranieri, Roma: Armando Editore.

XXXXX., XXXXX., Botta E., Stanzione I. (2022).Laureate al lavoro. Percorsi di transizione università-lavoro delle laureate Sapienza, Roma: Nuova Cultura.

Mariani V, Torrini R. (2022). Il sistema universitario: un confronto tra Centro-Nord e Mezzogiorno, in Questioni di Economia e Finanza, 675, pp.5-40 .

Renda, E., Zanazzi, S. (2016). Una lettura educativa del la¬voro che c’è. Il contributo di analisi quantitative e qualitative, in Sposetti, P., Szpunar, G., Narrazione e educazione. Roma: Nuova Cultura, pp.117-132

Stanzione, I., XXXXX., Poullain, M., & XXXXX. (2020). Costruire storie a partire da una lettura bottom-up dei dati amministrativi, Lifelong Lifewide Learning, 16(37), pp.58-72.

Viesti G. (a cura) (2015).Nuovi divari un’indagine sulle università del Nord e del Sud. Sintesi del rapporto 2015, Fondazione RES.

Published

2022-12-20

How to Cite

Lucisano, P., De Luca, A. M., & Favella, A. (2022). Work demand characteristics and the valorization of university experience . ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (29), 076–091. https://doi.org/10.7346/sird-022022-p76

Issue

Section

Researches

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>