Training for innovation at Politecnico of Turin: Faculty Development, experience and research with students on the Aerospace Engineering course through Team Based Learning
DOI:
https://doi.org/10.7346/sird-012022-p96Keywords:
valutazione tra pari, feedback tra pari, scuola primaria, valutazione per l’apprendimento, alunni.Abstract
Questo articolo descrive un’esperienza di didattica innovativa nata nell’ambito del progetto Learning to Teach (L2T) presso il Politecnico di Torino. L2T è un progetto di Faculty Development che comprende essenzialmente tre fasi: un corso longitudinale mirato allo sviluppo delle competenze didattiche dei docenti universitari, la sperimentazione di nuove forme di insegnamento/apprendimento e l’accompagnamento dei docenti sperimentatori. L’articolo riporta l’esperienza di un docente senior del Politecnico, il quale, dopo aver partecipato al corso L2T, ha deciso di introdurre una strategia didattica collaborativa, il Team Based Learning
(TBL), nel suo insegnamento di ingegneria aerospaziale. L’articolo descrive il contesto del Politecnico di Torino, le caratteristiche del TBL, la sperimentazione condotta dal docente corredata dai risultati raggiunti
dagli studenti. Questo articolo evidenzia il circolo virtuoso che si può realizzare tra formazione, sperimentazione, riflessione e comunicazione scientifica, cioè come iniziative di Faculty Development possano produrre
cambiamenti nei comportamenti dei docenti e favorire anche attività di riflessione e ricerca sulla didattica universitaria, dando avvio a processi di scholarship of teaching and learning.
References
.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Enrico Cestino, Antonella Lotti, Cristiana Rossignolo, Ettore Felisatti, Anna Serbati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this magazine accept the following conditions:
- The authors retain the rights to their work and give the magazine the right to first publish the work, simultaneously licensed under a Creative Commons License - Attribution which allows others to share the work indicating the intellectual authorship and the first publication in this magazine.
- Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that the first publication took place in this magazine.
- Authors can disseminate their work online (eg in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase citations of the published work.