The school after the emergency: perspectives and reflections on didactics starting from the national SIRD survey

Authors

  • Pietro Lucisano
  • Irene Stanzione
  • Arianna L. Morini

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022021-p102

Keywords:

distance learning, future perspectives, SIRD national research, redesign, emergency situation

Abstract

Following the first wave of the pandemic, which forced schools of all levels to implement Distance Learning, with the resumption of the new school year (2020/2021) we moved to the now well-known “Integrated Digital Didactics” (DDI). With this in mind, it is essential that educational research be oriented to identify with scientific methodology the aspects that have characterized Distance Learning in order to help define innovative teaching strategies and policies to be implemented during and after the emergency period. With these intentions, the Italian Society of Educational Research (SIRD) conducted a national study entitled “A comparison of distance learning methods adopted in Italian schools during the COVID-19 emergency period”. The study involved the completion of a questionnaire constructed upon ten thematic areas, intended for teachers throughout the country and to which more than 16,000 responded. The educational challenges do not end with the immediate crisis. With this paper, starting from a cross-sectional analysis of quantitative and qualitative data conducted on the Lazio unit of analysis, we aim to identify those aspects that could, potentially, become elements of quality in our school system in the future.

References

Alves, R., Lopes, T., & Precioso, J. (2021). Teachers’ well-being in times of Covid-19 pandemic: factors that explain professional well-being. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 203-217. https://doi.org/10.46661/ijeri.5120.

Ardizzoni, S., Bolognesi, I., Salinaro, M., & Scarpini, M. (2020). Didattica a distanza con le famiglie: l’esperienza di insegnanti e genitori, in Italia e in Cina, durante l’emergenza sanitaria 2020. Uno studio preliminare. Infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel Covid-19. In A. Gigli (Ed.), Infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel Covid-19. Riflessioni pedagogiche sugli effetti del lockdown e della prima fase di riapertura (pp. 71-79). Bologna: Alma Mater Studiorum Università di Bologna.

Batini, F., Barbisoni G., Pera E., Toti G., Sposetti P., Szpunar G., Gabrielli S., Stanzione I., Dalledonne Vandini C., Montefusco C., Santonicola M., Vegliante R., Morini A.L., & Scipione L. (2020). Un modello di analisi delle domande aperte nell’indagine nazionale SIRD sulla didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19. RicercAzione, 12(2), 47-71.

Batini, F., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2021). La parola alle e agli insegnanti. Prima analisi di categorie e sottocate- gorie delle risposte qualitative al questionario SIRD. In SIRD, AA.VV., La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani. Scelte metodologiche e primi risultati nazionali (pp. 100-159). Lecce-Brescia: PensaMul- timedia.

Belardinelli, M. (2020). Portare la scuola a casa. IUL Research, 1(1), 167-175. URL: https://iulresearch.- iuline.it/index.php/IUL-RES/article/view/52/72 (accessed on 19th March 2021).

Biffi, E. (2021). Pensare la sostenibilità in tempi di pandemia: contributi e sfide dalla ricerca educativa. formazione & insegnamento, 19(1), 48-59. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_04.

Capperucci, D. (2020). Didattica a distanza in contesti di emergenza: le criticità messe in luce dalla ricerca. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(2), 13-22. https://doi.org/10.13128/ssf-12309.

CENSIS (2020). Italia sotto sforzo. Diario della transizione 2020. La scuola e i suoi esclusi. Roma: Censis.

Di Donato, D., Stanzione, I., Cecalupo, M., & Bortolotti, I. (2021). Digital training in the teaching profession and well-being at work: which elements and which relationships?. ICERI2021, 5481-5486. Doi:

21125/iceri.2021.1242.

Di Nunzio, D., Pedaci, M., Pirro, F., & Toscano, E. (2020). La scuola «restata a casa». Organizzazione, didattica e lavoro durante il lockdown per la pandemia di Covid-19. Flc-Cgil. Roma: Fondazione Giuseppe Di Vittorio. URL : https://www.fondazionedivittorio.it/sites/default/files/content-attachment/Ricerca%20DAD_FDV-WP-2- 2020.pdf (accessed on 19th March 2021).

Domenici, G. (2020). Politica, Scienze dell’uomo e della natura, Tecnologia: una nuova alleanza per la rinascita durante e dopo il coronavirus. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), (21), 11-24.

Domenici, G., & Moretti, G. (Eds.), (2011). Leadership educativa e autonomia scolastica: il governo dei processi for- mativi e gestionali nella scuola di oggi. Roma: Armando.

Ferritti, M. (2020). Scuole chiuse, classi aperte. Il lavoro di insegnanti e docenti al tempo della didattica a distanza, Sinappsi, 10(3), 64-76. URL: http://oa.inapp.org/bitstream/handle/123456789/823/INAPP_Ferritti_S- cuole_chiuse_classi_aperte_Sinappsi_3_2020.pdf?sequence=3 (accessed on 19th March 2021).

Gale, N.K., Heath G., Cameron, E., Rashid, S., & Redwood, S. (2013). Using the framework method for the ana- lysis of qualitative data in multi-disciplinary health research. BMC Medical Research Methodology, 13(1), 1-8. URL: http://www.biomedcentral.com/1471-2288/13/117 (accessed on 19th March 2021).

Girelli, C. (2020). La scuola e la didattica a distanza nell’emergenza Covid-19. Primi esiti della ricerca nazionale condotta dalla SIRD (Società Italiana di Ricerca Didattica) in collaborazione con le associazioni degli insegnanti (AIMC, CIDI, FNISM, MCE, SALTAMURI, UCIIM). RicercAzione, 12(1), 203-208. URL: https://- www.sird.it/wp-content/uploads/2020/10/1.-Claudio-Girelli-Esperienze-e-riflessioni1.pdf (accessed on 19th March 2021).

INAPP (2021). La scuola in transizione: la prospettiva del corpo docente in tempo di covid 19. Inapp, Policy Brief, 22. URL: https://oa.inapp.org/xmlui/handle/123456789/812 (accessed on 19th March 2021).

ISTAT (2019). Cittadini e ICT. Roma: Istat.

Klapproth, F., Federkeil, L., Heinschke, F., & Jungmann, T. (2020). Teachers’ experiences of stress and their coping

strategies during COVID-19 induced distance teaching. Journal of Pedagogical Research, 4(4), 444-452.

https://doi.org/10.33902/JPR.2020062805.

Loziak,A.,Fedáková,D.,& opková,R.(2020).Work-relatedStressorsofFemaleTeachersDuringCovid-19School

Closure. Journal of Women’s Entrepreneurship and Education, (3-4), 59-78. https://doi.org/10.28934/jwee20.34. Lucisano, P. (2020a). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD “Per un confronto sulle modalita di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19”. Lifelong,

Lifewide Learning (LLL), 36, 3-25.

Lucisano, P. (2020b). La ricerca educativa, le emergenze e l’arte di educare. Giornale Italiano di Ricerca Didattica,

(24), 9-12.

MIUR (2020). Linee Guida per la Didattica Digitale Integrata (Allegato A del Decreto recante “Adozione delle Linee

guida sulla Didattica digitale integrata, di cui al Decreto del Ministro dell’Istruzione 26 giugno 2020, n. 39”) URL: https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/ALL.+A+_+Linee_Guida_DDI_.pdf/f0eeb0b4-bb7e-1d8e- 4809-a359a8a7512f (accessed on 19th March 2021).

Moretti, G. (2020). Sviluppo del processo di autonomia scolastica e promozione della leadership educativa. Nuova Secondaria, 37(1), 170-179.

Moretti, G. & Morini, A.L. (2021). Didattica a distanza in situazione emergenziale e corresponsabilità tra scuola e famiglia. In V. Carbone, G. Carrus, F. Pompeo & E. Zizioli (Eds.), Ricerca Dipartimentale ai tempi del Covid- 19, (pp. 45-57). Roma: Roma TrE-Press.

Murgatrotd, S. (2020). COVID-19 and Online Learning. URL: https://teachonline.ca/about-us/newsroom/online- learning-news-august-5-2020 (accessed on 19th March 2021).

OECD (2020). The regional digital divide. In OECD, Regions and Cities at a Glance 2020. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5d188b52-en.

Pirsig, R. M. (1988). Lo zen e l’arte della manutenzione della motocicletta. Milano: Adelphi.

Platone (1971a). Protagora (F. Adorno, Trad.). Bari: Laterza. (Opera originale pubblicata intorno al 388 a.C.). Platone (1971b). Fedro (P. Pucci, Trad.). Bari: Laterza. (Opera originale pubblicata intorno al 370 a.C.).

Save the Children (2020). La scuola che verrà: attese, incertezze e sogni all’avvio del nuovo anno scolastico. URL:

https://www.savethechildren.it/cosa-facciamo/pubblicazioni/la-scuola-che-verra (accessed on 19th March 2021). Schleicher, A. (2020). The impact of covid-19 on education insights from education at a glance 2020. URL: https://www. oecd. org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-glance-2020.

Pdf (accessed on 19th March 2021).

SIRD (2021). AA.VV., La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani. Scelte metodologiche e

primi risultati nazionali. Lecce-Brescia: PensaMultiMedia.

Published

2021-12-22

How to Cite

Lucisano, P., Stanzione, I., & Morini, . A. L. (2021). The school after the emergency: perspectives and reflections on didactics starting from the national SIRD survey. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (27), 102–114. https://doi.org/10.7346/sird-022021-p102

Issue

Section

Papers