Teachers and students’ answers to open-ended questions about distance learning: analysis of self-evaluation questionnaires in a comprehensive school in Rome

Authors

  • Giusi Castellana
  • Luca Rossi

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022021-p160

Keywords:

distance learning, self-evaluation, Covid-19, RAV, qualitative analysis

Abstract

This paper presents the results of the open-ended questions of the monitoring of distance learning carried out in a comprehensive Roman school during pandemic time. The study involved the administration of three instruments: a teacher questionnaire and 2 questionnaires for students and parents. The results of the open-ended questions (distance learning strengths and weaknesses, observations) relating to teachers (138) and students (457) will be discussed in this paper. The results of close-ended questions relating to teachers, pupils and families have been presented in a previous study (Castellana & Rossi, 2021). According to the teachers, the main difficulties of the students during the period of distance learning were the lack and the inadequacy of devices and connections. The main strength was the improvement of the school curricula. On the other hand, a considerable weakness was the lack of contact with and between the pupils. According to the students, the strengths of distance learning were being able to guarantee the continuity of the school activity, both in relation to teaching and human relationships, but also an improvement of the learning environment by the use of more engaging teaching methods, a greater autonomy and flexibility in the organization of work, lessons and materials and the development of considerable IT skills.

A second set of responses highlighted the difficulties which arose from the reorganisation of the school system. Among the prospects of improvement there is an intensification of the relations between teachers and pupils and the increase and regularity of video recordings.

References

Ardizzoni, S., Bolognesi, I., Salinaro, M., & Scarpini, M. (2020). Didattica a distanza con le famiglie: l’esperienza di insegnanti e genitori, in Italia e in Cina, durante l’emergenza sanitaria 2020. Uno studio preliminare. In A. Gigli (Ed.), Infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel Covid-19. Riflessioni pedagogiche sugli effetti del lock- down e della prima fase di riapertura (pp. 71-79). Bologna: Creif – Università di Bologna.

AUMIRE – Autovalutazione Miglioramento Rendicontazione (2020). Didattica a distanza: rilevazione per il moni- toraggio 2019-2020. URL: www.centrostudiaumire.it (accessed on 1 November 2021).

Baldacci, M. (2019). La scuola al bivio. Mercato o democrazia? Milano: Franco Angeli.

Batini, F., Sposetti, P., Szpunar, G., Dalledonne Vandini, C., Scipione, L., & Montefusco, C. et al. (2020). Un mo-

dello di analisi delle domande aperte nell’indagine nazionale SIRD sulla didattica a distanza durante l’emergenza

Covid-19. RicercAzione, 12, 47-71.

Batini, F., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2021). La parola alle e agli insegnanti. Prima analisi di categorie e sottocate-

gorie delle risposte qualitative al questionario SIRD. In AA.VV., La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli

insegnanti italiani. Scelte metodologiche e primi risultati nazionali (pp.100-156). Lecce: Pensa MultiMedia. Capperucci, D. (2021). Didattica a distanza in contesti di emergenza: le criticità messe in luce dalla ricerca. Studi

sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(2), 13-22. https://doi.org/10.13128/ssf-12309.

Castellana, G., & Rossi, L. (2021). La didattica a distanza secondo docenti, alunni e famiglie: un percorso di au-

tovalutazione in un istituto comprensivo. Italian Journal of Educational Research, special issue, 203-222. Ciurnelli, B., & Izzo, D. (2020). L’impatto della pandemia sulla didattica: percezioni, azioni e reazioni dal mondo

della scuola. Lifelong Lifewide Learning, 17(36), 26-43.

Dewey, J. (1939). Unity of science as social problem. In O. Neurath, R. Carnap, & C. Morris (Eds.), Foundations

of the unity of science. Toward an international encyclopedia of unified science (pp. 29-38). Chicago, IL - London:

University of Chicago Press.

Ferritti, M. (2020). Scuole chiuse, classi aperte. Il lavoro degli insegnanti e dei docenti al tempo della didattica a

distanza. Sinappsi, 10(3), 64-76.

Girelli, C. (2020). La scuola e la didattica a distanza nell’emergenza Covid-19. Primi esiti della ricerca nazionale

condotta dalla SIRD (Società Italiana di Ricerca Didattica) in collaborazione con le associazioni degli insegnanti

(AIMC, CIDI, FNISM, MCE, SALTAMURI, UCIIM). RicercAzione, 12(1), 203-208.

ISTAT (2020). Rapporto annuale 2020. La situazione del Paese. URL: https://www.istat.it/it/archivio/244848 (ac-

cessed on 1 November 2021).

Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD ‘Per un confronto

sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19’. Lifelong

Lifewide Learning, 17(36), 3-25.

Lucisano, P., De Luca, A., & Zanazzi, S. (2021). Le risposte degli insegnanti all’emergenza COVID-19. In AA.VV.,

La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani. Scelte metodologiche e primi risultati nazionali

(pp. 13-51). Lecce: Pensa MultiMedia.

Nirchi, S. (2020). La scuola durante l’emergenza COVID/19. Primi risultati di una indagine sulla Didattica a di-

stanza (DaD). QTimes – webmagazine, 13(3), 127-139.

Ranieri, M., Gaggioli, C., & Borges, M.K. (2020). La didattica alla prova del Covid-19 in Italia: uno studio sulla

Scuola Primaria. Práxis Educativa, 15, 1-20.

Save the Children (2020). Secondo rapporto “Non da soli. Cosa dicono le famiglie. Save the Children Italia Onlus. URL: https://s3.savethechildren.it/public/ (accessed on 1 November 2021).

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107-114.

Visalberghi, A. (1965). I problemi della ricerca pedagogica. Firenze: La Nuova Italia.

Published

2021-12-22

How to Cite

Castellana, G., & Rossi, L. (2021). Teachers and students’ answers to open-ended questions about distance learning: analysis of self-evaluation questionnaires in a comprehensive school in Rome. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (27), 160–182. https://doi.org/10.7346/sird-022021-p160

Issue

Section

Papers