Item analisi tra modello e realtà
Abstract
Lo scopo di questo articolo è di sottolineare la necessità di un approccio rigoroso nella costruzione di prove strutturate e i limiti siadell’approccio tradizionale (Classical Test Theory), sia dell’approccio basato sul modello probabilistico (Item Response Theory). In particolare, attraverso gli esempi dei diversi passaggi utilizzati nell’item analisi di Rasch, si vuole evidenziare che i processi di approssimazione utilizzati per avvicinare le misure di abilità degli studenti e di difficoltà degli item al dato osservato hanno dei limiti che
il ricercatore deve tenere nella dovuta considerazione per evitare generalizzazioni inappropriate.
Downloads
Published
2014-10-24
How to Cite
De Luca, A. M., & Lucisano, P. (2014). Item analisi tra modello e realtà. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (7), 85–96. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/266
Issue
Section
Studies
License
The authors who publish in this magazine accept the following conditions:
- The authors retain the rights to their work and give the magazine the right to first publish the work, simultaneously licensed under a Creative Commons License - Attribution which allows others to share the work indicating the intellectual authorship and the first publication in this magazine.
- Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that the first publication took place in this magazine.
- Authors can disseminate their work online (eg in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase citations of the published work.