Educational practices, evidence-based experimentation and R-A with project

Authors

  • Giuseppe Zanniello

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022022-p11

Keywords:

Educational Research, Empirical Research, Educational Project, Educational Practices

Abstract

Some typologies of empirical research at school can contribute to improving the quality of pupils' education through the participation of teachers in research: the analysis of educational practices, evidence-based experimentation and action research project. The ideas of Damiano, Laneve, Mortari and Calvani on the relationship between theory and practice in research aimed at improving school teaching are exhibited. The proposal of two parallel researches on teachers and pupils of the same school is formulated.

References

Altet M., Bru M. & Blanchard-Laville C. (eds.) (2012). Observer les pratiques enseignantes: pour quels enjeux? Paris: L’Harmattan.

AA.VV. (1993). La valutazione nella scuola media. Studi e Documenti degli Annali della Pubblica Istruzione, 64, numero monografico, Firenze: Le Monnier.

Becchi, E. (1992). Ricerca Azione: riflessioni su voci di dizionari, manuali, enciclopedie. Scuola e Città, 4, 145-149.

Bell, G.H. (1993). La ricerca azione per lo sviluppo educativo: Riflessioni sul ruolo del facilitatore, in C. Scurati, G. Zanniello (a cura di), La ricerca azione. Contributi per lo sviluppo educativo, pp. 121-138. Napoli, Tecnodid.

Bryk, A. S. (2015). Accelerating how we learn to improve. Educational Researcher, 44(9), 467-477.

Brown, A.L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2, 141-178.

Calonghi, L. (1973). Dall’esperienza alla sperimentazione. Scuola di base, 20(2-3), 7-111.

Calvani, A., De Angelis, M., Marzano, A. & Vegliante, R. (2022). Lo stato della ricerca didattica in Italia: una Scoping Review. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 29, 34-48.

Calvani, A. & Marzano, A. (2020). Progettare un miglioramento basato su evidenze. Quale metodologia? Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 24, 67-83

Calvani, A. & Chiappetta Cajola, L..(2019). Strategie efficaci per la comprensione del testo. Il Reciprocal Teaching. Firenze: S.Ap.I.E.

Calvani, A. (2019). Considerazioni conclusive e prospettive. In A.Calvani, & L. Chiappetta Cajola. Strategie efficaci per la comprensione del testo. Il Reciprocal Teaching, pp.303-336. Firenze: S.Ap.I.E.

Calvani, A., Trinchero, R., & Vivanet, G. (2018). Nuovi orizzonti della ricerca scientifica in educazione. Raccordare ricerca e decisione didattica: il Manifesto S.Ap.I.E. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), 18, 311-339.

Calvani, A. (2013). Evidence Based (Informed?) Education: neopositivismo ingenuo o opportunità epistemologica? Form@re, 13(2), 91-101.

Cappuccio, G. (2022). Una ricerca su misura. I disegni sperimentali e quasi sperimentali in educazione. In A. La Marca et alii, Ricerca didattica e formazione degli insegnanti, pp. 109-128. Brescia: Scholé.

Coggi, C. & Calonghi, L. (1990). Ricerca e scuola. Teramo: Giunti Lisciani.

Collins, A. (1992). Toward a design science of education, In E. Scanlon & T. O’Shea (eds.), New directions in educational technology, New York, Springer-Verlag, pp. 15-22.

Cooper, H. M., Hedges, L. V., & Valentine, J. (Eds.) (2009). The handbook of research synthesis, 2nd Edition. New York: Russel Sage.

Crispiani, P. & Moliterni, P. (2022) Intervista sulla didattica con Elio Damiano. Studi, esperienze e riflessioni. Monte San Vito (AN): Itard

Damiano, E. (2013). La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento. Milano: FrancoAngeli.

Damiano, E. ( 2007). L’insegnante etico. Saggio sull’insegnamento come professione morale. Assisi: Cittadella.

Damiano, E. (2006). La nuova alleanza. Temi problemi prospettive della nuova ricerca didattica. Brescia: La Scuola.

Damiano, E. (2004). L’insegnante. Identificazione di una professione. Brescia: La Scuola.

Di Nuovo, S. (1995). La meta-analisi. Fondamenti teorici e applicazioni nella ricerca psicologica. Roma: Borla.

Fishman, B. J., Penuel, W. R., Allen, A.R., Cheng, B. H., & Sabelli, N. (2013). Design-based implementation research: An emerging model for transforming the relationship of research and practice. In Fishman, B. J., & Penuel, W. R. (eds.), National Society for the Study of Education. Vol 112, n. 2, pp.136-156. New York, NY: Teachers College, Columbia University.

Hattie, J. (2011). Visible learning for teachers. Maximizing Impact on Learning. London: Routledge.

Hattie, J. (2009) Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London & New York: Routledge. Trad. it.: Apprendimento visibile, insegnamento efficace. Metodi e strategie di successo dalla ricerca evedence-based. Trento Erickson, 2016.

Kelchtermans, G. (2001). Formation des enseignants. L’apprentissage réfléchi à partir de la biographie et du contexte. Recherche et Formation, 36, 43-67.

La Marca, A. & Marzano, A. (a cura di) (2022). Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills. Atti del convegno Nazionale SIRD Palermo, 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022. Lecce: PensaMultimedia.

Laneve, C. & Parolini, F. (a cura di). (2014). Nella Terra di Mezzo. Una ricerca sui Supervisori del Tirocinio. Brescia: La Scuola.

Laneve C.& Day C. (eds.). (2011) Analysis of Educational Practices. A Comparison of Research Models. Brescia: La Scuola.

Laneve, C. (2010). Dentro il “fare scuola”. Sguardi plurimi sulle pratiche. Brescia: La Scuola

Laneve, C. (2009). Scrittura e pratica educativa. Un contributo al sapere dell'insegnamento. Trento: Erickson.

Laneve, C. Agrati, S. & Gemma, C.(2009). Imparare a fare ricerca. Il ruolo della scrittura nella formazione. Brescia: La Scuola.

Laneve, C. (1993). Per una teoria della didattica. Modelli e linee di ricerca. Brescia: La Scuola.

LucisanoL. & Salerni, A. (2002). Metodologia della ricerca in educazione e formazione, Roma, Carocci.

Mitchell, D. (2008). What really works in special and inclusive education. Using evidence based teaching strategies. London & New York: Routledge. Trad. it. Cosa realmente funziona nella didattica speciale e inclusiva. Le strategie basate sull'evidenza. Trento: Erickson, 2022.

Mortari, L., Valbusa F., & Ubbiali, M. (2020). La metodologia della ricerca educativa. Un esempio di ricerca per i bambini. Pedagogia più Didattica, 6(2), 51-62.

Mortari, L. & Ghirotti, L. (a cura di). (2019). Metodi per la ricerca educativa. Roma: Carocci.

Mortari, L. (2019a) Melarete. Vol I. Cura etica virtù. Milano: Vita e Pensiero

Mortari, L. (a cura di) (2019b) Melarete. Vol. II. Ricerca e pratica dell’etica delle virtù. Milano: Vita e Pensiero.

Mortari, L. & Valbusa, F. (2019) . Exploring Children’s Ethical Thinking: What Virtues Are and How They Can Be Learned. International Journal of Humanities and Social Science, 9(12), 128-135.

Mortari L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.

Nigris, E. (2009). Scrittura, formazione e pratiche didattiche. QdS. Quaderni di Didattica della Scrittura, 11, 97-119.

Pellegrini, M. (2021). Verso una cultura dell’evidenza in educazione. Roma: Armando.

Pellerey, M. (2006). Sulla ricerca didattica degli ultimi cinquanta anni a partire da alcuni apporti metodologici di Luigi Calonghi, in A. La Marca (a cura di). Ricerca, educazione e didattica, pp. 41-52. Palermo: Palumbo.

Piaget, J. (1937). La construction du réel chez l'enfant. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé. Trad. : La costruzione del reale nel bambino, Firenze, La Nuova Italia, 1973.

Pourtois, Desmet & Humbeeck, (2013). La recherche-action, un instrument de compréhension et de changement du monde. Recherches Qualitatives, 15, 25-35.

Sicurello, R. (2015). Le differenze di genere a scuola. Aspetti didattici e relazionali. Napoli: Tecnodid

Slavin, R. E. (2008). Evidence-based reform in education: What will it take? European Educational Research Journal, 7(1), 124-128.

Tacconi, G. (2011). Costruire conoscenza attraverso la narrazione. La valenza formativa della ricerca sull’analisi delle pratiche di insegnamento. Formazione & Insegnamento 9 (3), 123-29.

Vivanet, G. (2014). Che cos’è l’Evidence Based Education. Roma: Carocci.

Zanniello, G. (2014). Pratiche didattiche al maschile nella scuola primaria. In Gemma, C (a cura di). La forza dell’educare e la voce della scrittura. Studi in onore di Mino Laneve (pp. 221-237). Roma: Armando.

Zanniello, G. (a cura di). (2009). Orientare con le discipline scolastiche. Troina: Città Aperta.

Zanniello, G. (a cura di). (2008). Un ponte per l'Università. Attività didattiche per lo sviluppo professionale e personale nella scuola secondaria. Palermo: Palumbo.

Zanniello, G. (a cura di). (2004). Dal liceo al lavoro attraverso i saperi disciplinari. Palermo: Palumbo.

Zanniello, G. (a cura di). (1998). Orientare Insegnando. Esperienze didattiche e ricerca-intervento. Napoli: Tecnodid.

Zanniello (1993). Una possibile integrazione tra la sperimentazione classica e la ricerca-azione. In Scurati, C. & Zanniello (a cura di). La ricerca azione. Contributi per lo sviluppo educativo, pp. 7-26. Napoli: Tecnodid.

Published

2023-06-27

How to Cite

Zanniello, G. (2023). Educational practices, evidence-based experimentation and R-A with project. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (30), 011–022. https://doi.org/10.7346/sird-022022-p11

Issue

Section

Invited papers

Categories