Grounded Theory in preschool. Gender and STEM: an exploratory study

Authors

  • Francesca Buccini University of Naples Federico II

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-012024-p18

Keywords:

childhood, STEM, gender gap, teachers, qualitative research

Abstract

The research reported in the paper has as its objective the study and analysis of the issue of the gender gap in science (STEM) courses at pre-school level and presents the results of a qualitative investigation (grounded theory) involving more than 20 teachers. The specific group of professionals involved acts as a support to restore meaning to the educational experience and to extract precisely from the context explored the elements of a design capable of intercepting critical issues and tracing trajectories of awareness for an educational culture capable of acting on changes and gender prejudices precisely from the quality of everyday practice.

References

Aldemir, J., Kermani, H. (2017). Integrated STEM curriculum: Improving educational outcomes for Head Start children. Early child development center, 187, 1694–1706.

Biemmi, I. (2012). Educare alla parità. Proposte didattiche per orientare in ottica di genere. Roma: Edizioni Conoscenza.

Biemmi, I. (2017). Educazione sessista. Stereotipi di genere nei libri delle elementari. Torino: Rosenberg & Sellier.

Biemmi, I., Leonelli, S. (2016). Gabbie di genere. Retaggi sessisti e scelte formative. Torino: Rosenberg & Sellier.

Bozzon, R., Murgia, A., Poggio, B (2018). Gender and precarious careers in academia and research. Macro, meso and micro perspectives. In A. Murgia, B. Poggio (Eds.), Gender and Precarious Research Careers: A Comparative Analysis, (pp. 15-49). London: Routledge.

Buccini, F. (2020). L’educazione di genere tra teoria e prassi: itinerari di ricerca per l’infanzia. Education Sciences and Society, 2, 355-366.

Buccini, F. (2023). Genere e STEM: una prospettiva bioeducativa. Lecce, Pensa Multimedia

Cambi, F. (2009). Una professione tra competenze e riflessività. In F. Cambi, E. Catarsi, E. Colicchi, C. Fratini, M. Muzi (Eds.), Le professionalità educative (pp.39-64). Roma: Carocci.

Campelli, E. (1996). Metodi qualitativi e teoria sociale. In C. Cipolla, A. De Lillo (Ed.), Il sociologo e le sirene. La sfida dei metodi qualitativi (17-36). Milano: Franco Angeli.

Coppola, L. (2011). Nvivo: un programma per l’analisi qualitativa. Milano: Franco Angeli

Corbetta, P. (2015). La ricerca sociale: metodologia e tecniche. Le tecniche qualitative. Le tecniche qualitative. Bologna: Il Mulino.

Dufranc, G., García Terceño, I.M., Fridberg, E.M., Cronquist, M., Redfors, A. (2020). Robotics and Early-years STEM Education: The botSTEM Framework and Activities. European Journal of STEM Education, 5 (1), 1-13.

Frauenfelder, E. (2000). La formazione come processo biodinamico. In V. Sarracino, M.R. Strollo (Eds), Ripensare la formazione (25-35). Napoli: Liguori Editore.

Frauenfelder, E., Santoianni, F. (2002). Percorsi per l’insegnamento. Roma: Aramando.

Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2009). La scoperta della “Grounded Theory”. Strategie per la ricerca qualitativa. Roma: Armando.

Heilemann, M.V., Albarrán, C. (2017). Il metodo “Grounded Theory. In L. Mortari, L. Zannini (Eds.), La ricerca qualitativa in ambito sanitario (89-115). Roma: Carocci.

Lindeman, K.W., Jabot, M., Berkley, M.T. (2014). The role of STEM (or STEAM) in the early childhood setting. Learning across the early childhood curriculum. 17, 95-114.

Loiodice, I. (2014). Formazione di genere. Racconti, immagini, relazioni di persone e famiglie. Milano: FrancoAngeli.

Loiodice, I. (2020). Ripensare le relazioni intergenere. Studi e riflessioni per la prevenzione e la lotta alla violenza contro le donne Discorsi e pratiche sul tema delle relazioni tra i generi. Bari: Progedit.

Lopez, A.G. (2009). Donne ai margini della scienza una lettura pedagogica. Milano: Edizione Unicopli.

Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca pedagogica. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.

Richards, L. (1999). Using NVivo in qualitative research. London: Sage

Santoianni, F. (2004). Educabilità cognitiva. Roma: Carocci.

Sità, C. (2017). Indagare l’esperienza, L’intervista fenomenologica nella ricerca educativa. Roma: Carocci editore.

Strati, A. (1997). La Grounded Theory. In L. Ricolfi (Ed.), La ricerca qualitativa (125-163). Roma: Carocci.

Tarozzi, M. (2016). Che cos’è la Grounded Theory. Roma: Carocci editore.

Tomasetto, C., Alparone, F.R., Cadinu, M. (2011). Girls’ math performance under stereotype threat: The moderating role of mothers’ gender stereotypes. Developmental Psychology, 47, 943-949.

Tomasetto, C., Galdi, S., Cadinu, M. (2012). Quando l’implicito precede l’esplicito: Gli stereotipi di genere sulla matematica in bambine e bambini di 6 anni. Psicologia sociale, 7, 169-186.

Torres-Crespo, M.N., Kraatz, E., Pallansch, L., (2014). From fearing STEM to playing with it: The natural integration of STEM into the preschool classroom. SRATE Journal, 23, 8–16.

Trinchero, E., Robasto, D. (2019). I Mixed Methods nella ricerca educativa. Milano: Mondatori Università.

Trinchero, R. (2002). Manuale di ricerca educativa. Milano: FrancoAngeli.

Ulivieri, S. (1995). Educare al femminile. Pisa: Edizioni ETS.

Ulivieri, S. (1999). Le bambine nella storia dell’educazione. Roma-Bari: Laterza.

Published

2024-06-29

How to Cite

Buccini, F. (2024). Grounded Theory in preschool. Gender and STEM: an exploratory study . ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (32), 018–031. https://doi.org/10.7346/sird-012024-p18

Issue

Section

Studies

Categories