Evaluating the Concurrent Validity of the Future Teacher Anxiety Questionnaire
DOI:
https://doi.org/10.7346/sird-012025-p164Parole chiave:
ansia del futuro insegnante, questionario, validità concorrente, triangolazione dei datiAbstract
Teacher anxiety is a topic of increasing interest due to its impact on classroom dynamics and student learning outcomes. However, there is a lack of research assessing the anxieties and stressors faced specifically by pre-service teachers. Despite training programmes knowingly being a time of increased stress, the unique demands and pressures experienced by future teachers during their training remain largely understudied, with a lack of self-report measures existing to assess these experiences. The present study was conducted to evaluate the concurrent validity of the newly developed Future Teacher Anxiety Questionnaire (FTAQ; XXXX) by comparing it with the established Teaching Anxiety Scale (TCHAS; Parsons, 1973). A sample of 224 third-year student teachers enrolled in the Primary Education Sciences degree course at the University of Palermo were administered both measures. The results demonstrated strong concurrent validity, with a Spearman's correlation of r = .70, p < .001, indicating the FTAQ as a valid tool for assessing teacher anxiety in pre-service teachers. Beyond its validity, the FTAQ offers a practical baseline measure for anxiety research in teacher education, particularly in research incorporating innovative technologies. Given the increasing use of wearable devices to monitor physiological signals, the FTAQ provides a standardised self-report measure that can be used alongside biometric data to enhance the understanding of teaching-related anxiety. These findings support the FTAQ's potential within future research and practical applications in teacher training, interventions, and the development of technology-assisted approaches in educational settings.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Licenza
Copyright (c) 2025 Savannah Olivia Mercer, Ylenia Falzone

TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell’opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons – Attribuzione che permette ad altri di condividere l’opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell’opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell’opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).