Distance learning and teaching strategies: Experiences and perceptions of Emilia-Romagna teachers

Authors

  • Chiara Dalledonne Vandini
  • Lucia Scipione

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022021-p89

Keywords:

distance learning, qualitative analysis, teaching strategies, SIRD national research, health emergency covid-19

Abstract

Starting from the data of the national research conducted by SIRD (Batini et al., 2020; Lucisano, 2020) in this paper we will present the results that emerged from the regional sample of Emilia-Romagna regarding the qualitative part of the questionnaire. In particular, besides presenting the categories and subcategories with higher and lower frequency, the paper will try to highlight those aspects that refer to the teaching strategies adopted by teachers during distance learning. The interest in this issue stems from the fact that the first analyses of data (Ciani & Ricci, 2021; Lucisano, De Luca & Zanazzi, 2021) highlight that teachers have mainly adopted transmissive (rather than participatory) teaching strategies and that this aspect may have affected not only student participation and involvement but also the effectiveness of teaching. We believe that by crossreferencing the different re-sponses of the teachers, it is possible to enrich what has already emerged from the research and add educational reflections to the complex educational process that has charac-terized the months of distance learning.

References

Batini, F., Barbisoni, G., Pera, E., Toti, G., Sposetti, P., Szpunar, G., Gabrielli, S., Stanzione, I., Dalledonne Vandini, C., Montefusco, C., Santonicola, M., Vegliante, R., Morini, A. L., & Scipione, L. (2020). Un modello di analisi delle domande aperte nell’indagine nazionale SIRD sulla didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19. RicercAzione, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.32076/RA12211

Batini, F., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2021). La parola alle e agli insegnanti. Prima analisi di categorie e sottocate- gorie delle risposte qualitative al questionario SIRD. In AA.VV., La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani. Scelte metodologiche e primi risultati nazionali (pp. 100-156). Lecce: Pensa MultiMedia.

Bonaiuti, G. (2014). Le strategie didattiche. Roma: Carocci Faber.

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-

Cardarello, R., & Vannini, I. (2021). La scuola in Emilia-Romagna al tempo della DAD, Il Mulino. URL:

https://www.rivistailmulino.it/a/la-scuola-in-emilia-romagna-al-tempo-della-dad

Capperucci, D. (2020). Didattica a distanza in contesti di emergenza: le criticita messe in luce dalla ricerca. Studi

sulla Formazione, 23(2), 13-22. https://doi.org/10.13128/ssf-12309

Ceccacci, L. (2020). Narrazione di un percorso di formazione durante il lockdown: la DAD del territorio marchi-

giano. LLL Lifelong Lifewide Learning, 17(36), 176-185. https://doi.org/10.19241/lll.v16i36.556

Ciani, A. & Ricci, A. (2021). La didattica a distanza nella scuola in emergenza. Uno sguardo quantitativo sui/lle docenti dell’Emilia Romagna. X Congresso scientifico RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, com-

prensione e partecipazione, Modalità telematica, 9-10 Aprile 2021, Accettato per la pubblicazione.

Ciani, A., Dalledonne Vandini, C., Ricci, A., & Scipione, L. (2021). Distance Learning at Emilia-Romagna’S Schools. A First In-Depth Quantitative and Qualitative Analysis from the Teachers’ Perspective. In Book of Abstracts of the

International Conference of the journal Scuola Democratica. Reinventing Education, Rome, Associazione “Per

Scuola Democratica”, pp. 327-328.

Ciurnelli, B., & Izzo, D. (2020). L’impatto della pandemia sulla didattica: percezioni, azioni e reazioni dal mondo

della scuola. LLL Lifelong Lifewide Learning, 17(36), 26-43.

CRESPI (2020). Oltre l’emergenza: il CRESPI per una valutazione educativa. URL: https://centri.unibo.it/crespi/it/ol-

treemergenza

De Luca, A.M., Lucisano, P., & Trinchero, R. (2020). La didattica a distanza: cosa dicono i docenti. Scuola7, URL:

https://www.scuola7.it/2020/205/la-didattica-a-distanza-cosa-di- cono-i-docenti/

Gale, N.K., Heath G., Cameron, E., Rashid, S. & Redwood, S. (2013). Using the framework method for the

analysis of qualitative data in multi-disciplinary health research. BMC Medical Research Methodology, 13(1), 1-

URL: http://www.biomedcentral.com/1471-2288/13/117

Girelli, C. (2020). La scuola e la didattica a distanza nell’emergenza Covid-19. Primi esiti della ricerca nazionale

condotta dalla SIRD (Societa Italiana di Ricerca Didattica) in collaborazione con le associazioni degli insegnanti

(AIMC, CIDI, FNISM, MCE, SALTA- MURI, UCIIM). RicercAzione, 12(1), 203-208.

Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD “Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19”. LLL

Lifelong Lifewide Learning, 16(36), 3-25. https://doi.org/10.19241/lll.v16i36.551

Lucisano, P., Girelli, C., Bevilacqua, A., & Virdia, S. (2020). Didattica in emergenza durante la pandemia Covid-

Uno sguardo all’esperienza locale e nazionale degli insegnanti. Ricercazione, 12(2), 163-186.

https://doi.org/10.32076/RA12208

Lucisano, P., De Luca, A. M., & Zanazzi, S. (2021). Le risposte degli insegnanti all’emergenza COVID-19. In

AA.VV. (Eds.), La DL in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani Scelte metodologiche e primi ri-

sultati nazionali (pp. 13-51). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

SIREM (2020). La SIREM per la didattica a distanza ai tempi del COVID-19. URL: https://www.sirem.org/la-

sirem-per-la-didattica-a- distanza-ai-tempi-del-covid-19/

Published

2021-12-22

How to Cite

Dalledonne Vandini, C., & Scipione, . L. (2021). Distance learning and teaching strategies: Experiences and perceptions of Emilia-Romagna teachers. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (27), 089–101. https://doi.org/10.7346/sird-022021-p89

Issue

Section

Papers