L’insegnante competente e le competenze dell’insegnante
Abstract
Il corso di laurea in Scienze per la Formazione Primaria nasce come corso deputato alla preparazione di una categoria di professionisti ben definita, con l’obiettivo di fornire una preparazione teoricopratica necessaria per lavorare come insegnanti nella scuola dell’infanzia e nella scuola primaria. Per tale professione nonsono necessarie esclusivamente conoscenze dichiarative, contestuali o procedurali, occorre, invece, che uno studente, un futuro docente, sia capace di mobilitare i suoi saperi per organizzare risposte efficaci a problemi complessi e rilevanti. Pertanto è necessario che durante il percorso universitario lo studente acquisisca specifiche competenze. La ricerca è andata ad indagare se e in che misura gli studenti, al termine del loro percorso formativo, ritengono di aver acquisito le competenze fondanti di questa professione.
Downloads
Published
2014-10-24
How to Cite
Napoli, S. (2014). L’insegnante competente e le competenze dell’insegnante. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (6), 93–108. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/277
Issue
Section
Researches
License
The authors who publish in this magazine accept the following conditions:
- The authors retain the rights to their work and give the magazine the right to first publish the work, simultaneously licensed under a Creative Commons License - Attribution which allows others to share the work indicating the intellectual authorship and the first publication in this magazine.
- Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that the first publication took place in this magazine.
- Authors can disseminate their work online (eg in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase citations of the published work.