Initial teacher education in the development of global competence

Authors

  • Davide Capperucci Università di Firenze - Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia (SCIFOPSI)

DOI:

https://doi.org/10.7346/PO-012022-14

Keywords:

Global competence, initial teacher education, interculturality, 2020 Remote education

Abstract

This paper provides a description of a four-phased virtual exchange project carried out between the University of Florence and Providence College (USA). The task design that supported the pre-service teachers’ learning through ICT and their preparation as culturally responsive and globally conscious educators are presented. The main research objective was to foster understanding of effective pedagogy related to the development of global competencies, designing educational activities for primary school pupils. The paper focuses about how researchers attended to the development of global values and competencies using pedagogical approaches based on authentic tasks, counter narratives, dialogical experiences and thinking routines. The results of the study report qualitative analyses referred to the development of intercultural communication skills, teaching for global competence and critical reflections about values and actions as global teachers.

 

Keywords: Global competence, initial teacher education, interculturality, virtual exchange

 

 

Author Biography

Davide Capperucci, Università di Firenze - Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia (SCIFOPSI)

Davide Capperucci è ricercatore confermato e Professore Aggregato di Pedagogia sperimentale dell’Università di Firenze dove insegna Teorie e metodi di progettazione e valutazione scolastica e Pedagogia sperimentale. Si interessa di metodologia della ricerca in educazione, progettazione curricolare, valutazione degli apprendimenti e di sistema, formazione degli insegnanti e dei dirigenti scolastici. Tra le sue ultime pubblicazioni: Progettare per unità di competenza nella scuola primaria (2016, con G. Franceschini, E. Guerin e G. Perticone); L’insegnante di scuola primaria (2015, con M. Piccioli); La scuola in Europa (2013); è inoltre autore di numerosi articoli in riviste italiane e straniere. Con R. Cardarello, B. Losito e I. Vannini è co-direttore della collana peer reviewed “Ricerca e Formazione” per le edizioni FrancoAngel

Published

2022-06-28