- Shared reading aloud and gender stereotypes in the educational context of 11–14-year-olds: an exploratory case study of “Ad Alta Voce” in Turin

Authors

  • Isabella Pinto Research Scholar | University of Perugia
  • Michela Donatelli Research Fellow | University of Aquila
  • Chiara Azzollini Educator | “Fr-Agile!” Project
  • Pamela Prosperi Ph.D. Student | University of Perugia
  • Giulia Barbisoni Research Fellow | University of Perugia
  • Cristiano Corsini Full Professor | University of Roma Tre

DOI:

https://doi.org/10.7347/EdL-01-2025-04

Keywords:

shared reading aloud, gender stereotypes, gender socialization, literacy, lower secondary education

Abstract

Within the framework defined by international and national institutional policies such as UN, European Commission and the Italian Ministry of Education; considering the mechanisms of gender socialization, as well as the role of reading as a dynamic tool for the (de)construction of identity in developing individuals, this study investigates the relationship between the practice of shared reading aloud (Batini, 2021, 2022a, 2022b) and gender stereotypes among boys and girls. The research involved a total of 97 lower secondary school students, aged between 11 and 14 years, during the 2023/2024 school year, within the educational context of Turin. The results from the administration of the “Gender Stereotype Questionnaire” (Buzón García et al., 2010) in both experimental and control classes suggest that shared read-aloud sessions may contribute to the development of socio-cultural competencies and foster a more critical attitude toward gender stereotypes, thereby promoting a culture of equity within schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbatecola, E., & Stagi, L. (Eds.). (2017). Pink is the new black : Stereotipi di genere nella scuola dell’infanzia. Rosenberg & Sellier. https://books.openedition.org/res/4876.

ActionAid. (2020). L’empowerment delle donne. ActionAid. https://morethanprojects.actionaid.it/wp-content/uploads/2021/02/Rapporto-Empowerment_2020_web.pdf

Adichie, C. N. (2020). Il pericolo di un’unica storia. Einaudi.

Arace, A. (2020). Stereotipi e disuguaglianze di genere nell’istruzione scolastica. Minorigiustizia, 3, 23–32. https://doi.org/10.3280/MG2020-003003

Atwell, N., & Merkel, A. A. (2016). The reading zone: how to help kids become passionate, skilled, habitual, critical readers. Scholastic Inc.

Balter, L., & Tamis-LeMonda, C. S. (Eds.). (2006). Child psychology: a handbook of contemporary issues. Psychology Press.

Bartolucci, M., & Batini, F. (2020). Reading Aloud Narrative Material as a Means for the Student’s Cognitive Empowerment. Mind, Brain, and Education, 14(3), 235–242. https://doi.org/10.1111/mbe.12241

Batini, F. (2011). Comprendere la differenza: verso una pedagogia dell’identità sessuale. Armando.

Batini, F. (2016). Insegnare e valutare per competenze. Loescher.

Batini, F. (2018). Leggimi ancora: lettura ad alta voce e Life Skills. Giunti scuola.

Batini, F. (Eds.) (2021). Ad alta Voce. La lettura che fa bene a tutti. Giunti.

Batini, F. (2022a). Strategie e tecniche per leggere ad alta voce a scuola; 16 suggerimenti per insegnanti del primo e del secondo ciclo. FrancoAngeli.

Batini, F. (2022b). Lettura ad alta voce: ricerche e strumenti per educatori, insegnanti e genitori. Carocci.

Batini, F. (2023a). Come Biancaneve? Modelli educativi di genere impliciti nelle fiabe classiche: Modelli educativi di genere impliciti nelle fiabe classiche. Women&Education, 1, 060–064. https://doi.org/10.7346/-we-I-01-23_12

Batini, F. (2023b). L’assenza dell’educazione sessuale: lezioni dal lockdown. In G. Burgio & A. G. Lopez (Eds.), Pedagogia di genere. Percorsi di ricerca contemporanei. FrancoAngeli.

Batini, F. (2023c). ‘Principesse e cavalieri’? Rappresentazione non dicotomiche e genderiste nella letteratura per young adult. In I. Scierri (Eds.), Quanti generi di diversità? Promuovere nuovi linguaggi, rappresentazioni e saperi per educare alle differenze e prevenire l’omofobia e la transfobia (pp. 101–118). Firenze University Press.

Batini, F., Barbisoni, G., & Marchetta, G. (2023). Shared reading aloud as a tool to improve integration: an experiment in Porta Palazzo (Turin, Italy): J-READING Journal of Research and Didactics in Geography, 1. http://www.j-reading.org/index.php/geography/article/view/355

Batini, F., & Giusti, S. (Eds.). (2022). Strategie e tecniche per leggere ad alta voce a scuola: 16 suggerimenti per insegnanti del primo e del secondo ciclo. FrancoAngeli.

Bertoni, F. (2011). Il testo a quattro mani: per una teoria della lettura. Ledizioni.

Biemmi, I. (2017). Educazione sessista : Stereotipi di genere nei libri delle elementari. Rosenberg & Sellier. https://books.openedition.org/res/4626

Biemmi, I., & Leonelli, S. (Eds.). (2016). Gabbie di genere: Retaggi sessisti e scelte formative. Rosenberg & Sellier. https://books.openedition.org/res/4758-

Bigler, R. S., & Liben, L. S. (1992). Cognitive Mechanisms in Children’s Gender Stereotyping: Theoretical and Educational Implications of a Cognitive-Based Intervention. Child Development, 63(6), 1351. https://doi.org/10.2307/1131561

Blakemore, J. E. O., Berenbaum, S. A., & Liben, L. S. (2013). Gender Development. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203889756

Bourdieu, P. (2009). Il dominio maschile. Feltrinelli.

Braidotti, R. (1998). Figurazioni del nomadismo: «homelessness» e «rootlessness» nella teoria sociale e politica contemporanea. Ácoma. Rivista Internazionale di Studi Nordamericani, 5(1), 43–63.

Briadotti, R. (2002). Nuovi soggetti nomadi. Luca Sossella.

Britzman, D. P. (1995). Is there a queer pedagogy? Or, stop reading straight. Educational Theory, 45(2), 151–165. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1995.00151.x

Busselle, R., & Bilandzic, H. (2009). Measuring Narrative Engagement. Media Psychology, 12(4), 321–347. https://doi.org/10.1080/15213260903287259

Butler, J. (2013). Questione di genere: il femminismo e la sovversione dell’identità. Laterza.

Buzón García, O., García Pérez, R., Ruiz Pinto, E., & Quiñones Delgado, C. J. (2010). Disposition of primary and secondary school students towards gender equality. Investigaciones Multidisciplinares En Género, Universidad de Sevilla, 135–147.

Castoldi, M. (2021). Costruire il curricolo d’istituto. Carocci.

Cellerino, M. (2023). La lettura ad alta voce condivisa. Shared reading aloud. Atti del Primo Convegno Scientifico Internazionale. Perugia, 1-2 dicembre 2022. In F. Batini & G. Marchetta (Eds.). Ad alta voce Porta Palazzo: note sull’esperienza dell’Istituto Comprensivo Torino II/ «Ad alta voce Porta Palazzo: notes on the experience of shared reading aloud at the IC Torino II». Pensa MultiMedia.

Cerbara, L., Ciancimino, G., & Tintori, A. (2022). Are We Still a Sexist Society? Primary Socialisation and Adherence to Gender Roles in Childhood. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6). https://doi.org/10.3390/ijerph19063408

Cerbara, L., Ciancimino, G., & Tintori, A. (2023). Lo stato dell’adolescenza 2023. Indagine nazionale su atteggiamenti e comportamenti di studentesse e studenti di scuole pubbliche secondarie di secondo grado (No. Working papers n. 135). Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali.

Commissione Europea. (2020). Comunicazione della commissione al parlamento europeo, al consiglio, al comitato economico e sociale europeo e al comitato delle regioni. Un’Unione dell’uguaglianza: la strategia per la parità di genere 2020-2025. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0152

Connell, R. (2011). Questioni di genere. Il Mulino.

Corsini, C., & Scierri, I. (2016). Differenze di genere nell’editoria scolastica: indagine empirica sui sussidiari dei linguaggi per la scuola primaria. Nuova cultura.

Crespi, I. (2008). Processi di socializzazione e identità di genere: teorie e modelli a confronto. FrancoAngeli.

Dal Passo, F., & Laurenti, A. (2017). La scuola italiana. Le riforme del sistema scolastico dal 1848 ad oggi. Novalogos.

De Mauro, T. (2010). La cultura degli italiani. Laterza.

DECRETO LEGISLATIVO 19 febbraio 2004, n. 59, Definizione delle norme generali relative alla scuola dell’infanzia e al primo ciclo dell’istruzione, a norma dell’articolo 1 della legge 28 marzo 2003, n. 53. - ALLEGATO C

Eco, U. (2021). Lector in fabula: la cooperazione interpretativa nei testi narrativi. La nave di Teseo.

European Institute for Gender Equality. (s.d.). Gender Equality Index 2023. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2023

Ferrante, E. (2016). La frantumaglia. E/O.

Fierli, E., Franchi, G., Lancia, G., Marini, S., & Associazione Soluzioni comunicative studi servizi editoriali. (2015). Leggere senza stereotipi: percorsi educativi 0-6 anni per figurarsi il futuro. Settenove.

Fiorucci, M., Mattiacci, G., & De Carlo, M. E. (2023). Lettura ad alta voce a scuola e inclusione. Un’indagine preliminare con focus group sulla percezione degli insegnanti di scuola elementare del progetto «Leggere: Forte! Ad Alta Voce Fa Crescere l’Intelligenza» in Toscana. Mizar. Costellazioni di pensieri, 2(19), 78–106. https://doi.org/10.1285/I24995835V2023N19P78

Gee, J. P. (2015). Literacy and education. Routledge.

Ghigi, R. (2019). Fare la differenza: educazione di genere dalla prima infanzia all’età adulta. Il Mulino.

Gianini Belotti, E. (1978). Sessismo nei libri per bambini. Feltrinelli.

Ginzburg, C. (1979). Spie. Radici di un paradigma indiziario. In Crisi della ragione. Nuovi modelli nel rapporto tra sapere e attività umane (pp. 57–106). Einaudi.

Giusti, S., & Batini, F. (Eds.). (2021). Tecniche per la lettura ad alta voce: 27 suggerimenti per la fascia 0-6 anni. Franco Angeli.

Green, M. C., & Brock, T. C. (2000). The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. Journal of Personality and Social Psychology, 79(5), 701–721. https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.5.701.

Iser, W. (1972). Der implizite Leser: Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett. Fink.

Iser, W. (1987). L’atto della lettura: una teoria della risposta estetica. Il Mulino.

Kress, G. R. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.

Lameiras M, Rodríguez Y. (2002). Assessment of modern sexism in young people. International Journal of Social Psychology, 17(2), 119–127. https://doi.org/10.1174/021347402320007555

Lorber, J. (2022). Oltre il gender i nuovi paradossi dell’identità. Il Mulino.

Martin, C. L., & Ruble, D. N. (2010). Patterns of Gender Development. Annual Review of Psychology, 61(1), 353–381. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.093008.100511

Martin, K. A. (1998). Becoming a Gendered Body: Practices of Preschools. American Sociological Review, 63(4), 494–511. https://doi.org/10.2307/2657264

Mazzara, B. M. (2010). Stereotipi e pregiudizi. Il Mulino.

Ministero dell’Istruzione (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione. https://www.miur.gov.it/documents/20182/51310/DM+254_2012.pdf.

Ministero dell’Istruzione (2015a). Piano Nazionale Scuola Digitale. https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Piano+Nazionale+Scuola+Digitale.pdf.

Ministero dell’Istruzione (2015b). Linee Guida Nazionali per l’Educazione alla Parità tra i Sessi e alla Prevenzione della Violenza di Genere. https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Linee+Guida+Nazionali+Educazione+Parit%C3%A0+Prevenzione+Violenza+Genere.pdf

Ministero dell’Istruzione (2017). Piano Nazionale per l’Educazione al Rispetto. https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Piano+Nazionale+per+l%27Educazione+al+Rispetto.pdf.

MIUR. (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione. Le Monnier.

Mosconi, N. (2017). Le femmine sono brave solo a scuola? In L. Laufer & F. Rochefort (Eds.), Che cos’è il genere? F. Angeli.

Murphy, P. K., Wilkinson, I. A. G., Soter, A. O., Hennessey, M. N., & Alexander, J. F. (2009). Examining the effects of classroom discussion on students’ comprehension of text: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 101(3), 740–764. https://doi.org/10.1037/a0015576

Nelson, T. D. (Eds.). (2016). Handbook of prejudice, stereotyping, and discrimination (Second edition). Psychology Press, Taylor & Francis Group.

OECD. (2007). OECD Annual Report 2007. OECD. https://doi.org/10.1787/annrep-2007-en

Pace, R. (1986). Immagini maschili e femminili nei testi per le elementari (Presidenza del Consiglio dei Ministri).

Paechter, C., Toft, A., & Carlile, A. (2021). Non-binary young people and schools: pedagogical insights from a small-scale interview study. Pedagogy, Culture & Society, 29(5), 695–713. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1912160

Piccone Stella, S., & Saraceno, C. (Eds.). (2000). Genere: la costruzione sociale del femminile e del maschile. Il Mulino.

Pinto I., Prosperi P., Corsini C. (2024). Lettura ad alta voce e stereotipi di genere nella Scuola Secondaria di Primo Grado. Una comparazione tra i casi di “Lettrici e Lettori Forti” Parma e “Ad Alta Voce - Capo di Leuca”. In Batini, F. (Eds.) La lettura ad alta voce condivisa. Shared reading aloud Atti del Secondo Convegno Scientifico Internazionale Perugia. Pensa Multimedia, pp. 183–202.

Pollack, W. S. (1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood (1st ed). Random House.

Risman, B. J. (2012). Gender as a Social Structure: Crossing Disciplinary Boundaries to Advance Science and Equality. AG About Gender - International Journal of Gender Studies, V. 1, 494–511. https://doi.org/10.15167/2279-5057/AG.2012.1.2.29

Risman, B. J. (2018). Where the millennials will take us: a new generation wrestles with the gender structure. Oxford University Press.

Ros-gamón, S., Alguacil, M., Escamilla-Fajardo, P., & Pérez-Campos, C. Y. (2021). Analysis of perceptions related to gender stereotypes in secondary education – a gender comparison. Journal of Physical Education and Sport, 21(05).

Rossetti, S. (2015). Didattica, editoria e pari opportunità di genere nella scuola italiana. I castelli di Yale online, V. III, 69–87. https://doi.org/10.15160/2282-5460/1145.

Rossini, V. (2019). Bullismo e stereotipi di genere. Uno studio esplorativo in una scuola secondaria pugliese. In Elia G., Polenghi S., Rossini V. (Eds.). La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. Pensa Multimedia. pp. 769-781.

Ruble, D. N., Martin, C. L., & Berenbaum, S. A. (2006). Gender development. In N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol 3. Social, emotional, and personality development (pp. 858–932). Wiley.

Ruspini, E. (2017). Le identità di genere (2a ed). Carocci.

Santrock, J. W. (Eds.). (2021). Psicologia dello sviluppo. McGraw Hill.

Sax, L. (2005). Why gender matters: What parents and teachers need to know about the emerging science of sex differences. Doubleday.

Scierri, I. D. M. (2017). Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria. AG About Gender - Rivista internazionale di studi di genere, V. 6, extrascolastici e familiari. https://doi.org/10.15167/2279-5057/AG2017.6.12.438

Scurati, C. (2002). Il curricolo: costruzione e problemi. In F. Cambi (Eds). La progettazione curricolare nella scuola contemporanea. Carocci.

Semi, G. (2009). Il mercato come spazio di relazione e di conflittualità interetnica (Porta Palazzo - Torino). In M. Sanfilippo & P. Corti (Eds.), Storia d’Italia. Annali 24. Migrazioni (1. ed, pp. 637–652). Einaudi.

Serafini, F., & Giorgis, C. (2003). Reading aloud and beyond: fostering the intellectual life with older readers. Heinemann.

Seveso, G. (2017). Differenze di genere e libri per l’infanzia: riflessioni sugli stereotipi di genere nei libri scolastici italiani [Diferenças de gênero e livros para a infância: reflexões sobre os estereótipos de gênero nos livros escolares italianos] (Gender differences and books for children: reflections on gender stereotypes in italian Schoolbooks). Crítica Educativa, 2(2), 107. https://doi.org/10.22476/revcted.v2i2.100.

Signorella, M. L., Bigler, R. S., & Liben, L. S. (1993). Developmental Differences in Children′s Gender Schemata about Others: A Meta-analytic Review. Developmental Review, 13(2), 147–183. https://doi.org/10.1006/drev.1993.1007.

Szpunar, G., Sposetti, P., & Marini, S. (2017). Lettura ad alta voce e stereotipi di genere nella prima infanzia. Riflessioni su un’esperienza educativa. Lifelong Lifewide Learning, 13(29), 13–30. https://doi.org/10.19241/lll.v13i29.64

Ulivieri, S. (Eds.). (2007). Educazione al femminile: una storia da scoprire. Guerini scientifica.

United Nations. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development: Sustainable Development Knowledge Platform. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld

West, C. & Zimmerman, D.H. (1987). Doing Gender. Gender and Society, 1(29), 125–151. https://www.jstor.org/stable/189945

West, C. & Zimmerman, D.H. (2009). Accounting for Doing Gender. Gender and Society, 23(19) 112–122. https://www.jstor.org/stable/20676758.

Published

2025-06-27

How to Cite

Pinto, I., Donatelli, M., Azzollini, C., Prosperi, P., Barbisoni, G., & Corsini, C. (2025). - Shared reading aloud and gender stereotypes in the educational context of 11–14-year-olds: an exploratory case study of “Ad Alta Voce” in Turin. Effetti Di Lettura / Effects of Reading, 4(1), 048–063. https://doi.org/10.7347/EdL-01-2025-04

Issue

Section

Articoli