La promozione della lettura ad alta voce: strumenti per l’innovazione della didattica universitaria e per la formazione degli educatori e degli insegnanti

Autori

  • Lucia Paciaroni Department of Education, Cultural Heritage and Tourism (University of Macerata)

DOI:

https://doi.org/10.7347/EdL-01-2023-06

Parole chiave:

scienze dell'educazione;, letteratura per l'infanzia, XXI secolo, albi illustrati, lettura ad alta voce

Abstract

On the occasion of the course of Children’s Literature of the curriculum “Educator of educational services for children” of Macerata’s University (Course of Science in Education and Training Sciences of the Department of Education, Cultural Heritage and Tourism), students attended in a  series of seminars with representatives of the school world, pedagogists, booksellers, project leaders for promoting reading from early childhood and they have had the opportunity to experiment with some reading techniques aloud in the age group 0-3 years. The article aims to present results of this experience – proposed from the academic year 2020/2021 – dedicated to the knowledge of local experiences and national projects focused on children’s literature and reading aloud. The meetings were useful to highlight the benefits of reading aloud from early childhood in terms of cognitive, linguistic, emotional and relational development, characteristics widely demonstrated by scientific research in recent years. The students then had the opportunity to share their impressions and reflections and put into practice what they learned during their internship experience and their final thesis work. It is intended, therefore, to demonstrate the importance of these formative meetings in contexts such as the university, in which future educators and teachers are being trained, which, in this way, not only deepen the theme of children’s literature, but they can become aware of the powerful practice, that of reading aloud, which they can use in the classroom through a valuable tool like the book.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

Aram, D., Schapira, R. (2012). Parent-Child Shared Book Reading and Socio-Emotional Development, Italian Journal of Family Education, 2, 55-66.

Ascenzi, A. & Sani, R. (2017). Storia e antologia della letteratura per l’infanzia nell’Italia dell’Ottocento, Vol. I. FrancoAngeli.

Ascenzi, A. & Sani, R. (2018). Storia e antologia della letteratura per l’infanzia nell’Italia dell’Ottocento, Vol. II. FrancoAngeli.

Barsotti, S. (2015). L’albo illustrato un crocevia di linguaggi, Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 15(2), 207-217.

Batini, F. (2018). Leggimi ancora. Letture ad alta voce e Life Skills. Giunti scuola.

Batini, F. (2019). Leggere ad alta voce. Metodi e strategie per costruire competenze per la vita. Giunti scuola.

Batini, F. (Ed.) (2021). Ad alta voce. La lettura che fa bene a tutti. Giunti.

Batini, F. (2022). Lettura ad alta voce. Ricerche e strumenti per educatori, insegnanti e genitori. Carocci.

Batini, F., & Giusti, S. (Eds.) (2021). Tecniche per la lettura ad alta voce. 27 suggerimenti per la fascia 0-6 anni. FrancoAngeli.

Bruno, T. (Ed.) (2023). Fare scuola con le storie. Esperienze di educazione alla lettura in classe, Erickson.

Campagnaro, M. & Dallari, M. (2013). Incanto e racconto nel labirinto delle figure. Albi illustrati e relazione educativa, Erickson.

Capetti, A. (2018). A scuola con gli albi. Insegnare la bellezza delle parole e delle immagini, Topipittori.

Dunst, C. J., Simkus, A. & Hamby D. W. (2012), Effects of Reading to Infants and Toddlers on Their Early Language Development, CELLreviews, 5(4), 1-10.

Farina, L. (Ed.) (2013). La casa delle meraviglie. La Emme Edizioni di Rosellina Archinto. Topipittori.

Hamelin (Ed.) (2012). Ad occhi aperti. Leggere l’albo illustrato. Donzelli.

Hutton, J. S. et al. (2015). Home Reading Environment and Brain Activation in Preschool Children Listening to Stories, Pediatrics, 136(3), 466-478.

Law, J., Charlton, J., McKean, C., Beyer, F., Fernandez-Garcia, C., Mashayekhi, A., Rush, R. (2018). Parent-child reading to improve language development and school readiness: A systematic review and meta-analysis (Final report). Newcastle University & Queen Margaret University.

Meda, J. (2021). C’era una volta al grammofono... Le fiabe sonore della Durium tra tradizione e fantasia (1933-1950). In S. Polenghi, F. Cereda, P. Zini (Eds.), La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali. Storia, linee di ricerca e prospettive (pp. 962-969). Pensa Multimedia.

Meda, J., Marazzi, E., Targhetta, F. & Ostenc, M. (2017). Nuove piste di ricerca per la storia della letteratura per l’infanzia: a proposito di un recente volume. History of Education & Children’s Literature, XII(2), 541-560.

Sola, S. & Vassalli, P. (2014). I nostri anni 70. Libri per ragazzi in Italia. Corraini.

Terrusi, M. (2017). Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l’infanzia. Carocci.

Terrusi, M. (2012). Albi illustrati. Leggere, guardare, nominare il mondo nei libri per l’infanzia. Carocci.

Zago, G., Callegari, C. & Campagnaro, M. (2019). La casa nella Letteratura per l’infanzia contemporanea, Figure, modelli e visioni nella Letteratura per l’infanzia dal Novecento ad oggi, PensaMultimedia.

Zizioli, E. (2017). I tesori della lettura sull’isola. Una pratica di cittadinanza possibile. Sinnos.

##submission.downloads##

Pubblicato

30-06-2023

Fascicolo

Sezione

Articoli