Educating for reading in the public library. Read aloud practices as accessible and democratic tools
DOI:
https://doi.org/10.7347/EdL-01-2025-07Keywords:
Reading aloud, Public library, Community, Reading motivation, AccessibilityAbstract
First purpose of the article is to investigate the central role of reading in the public library, considered as the best informative mediation place, and to explore the social and the relational dimensions of the library service, analysing the power of reading (particularly the power of reading aloud), especially as an educational practice, able to create empowerment of the citizens. The article explores the main aspects about reading aloud and motivation to read: the lack of early and family literacy as risk factor and the school, which often can’t convey the reading for pleasure free from teaching duties. The article wonders if reading may be really for everyone, and how it can be accessible through reading aloud, as caring and empowering practice. The article shows the possibility to learn literacy skills through read aloud stories, during an emotional and relational process, which enhance the auditory canal and draw attention from the reader to the listener. In this way, it’s possible to create an alternative reading experience to the independent and silent one, especially caring for those who struggle dealing with books. In the last part of the article is highlighted how the contemporary public library has to focus its actions upon the reading aloud activities, alongside the change in the role of the librarians, key figures in creating a real educating community
Downloads
References
Anzivino, M., & Caligaris, F. (2014). La biblioteca, fertile spazio di cittadinanza. Un terreno in cui coltivare legami, idee e azioni partecipate. Animazione Sociale, n. 218.
Anzivino, M., & Caligaris, F. (2016). Quale biblioteca per leggere il presente e costruire il futuro insieme ai cittadini? Biblioteche Oggi Trends, vol.2, n.1.
Batini, F. (2023). La leura ad alta voce condivisa. Un metodo in direzione dell’equità. Il Mulino.
Bigli, A. (2023). Leggere piano, forte, fortissimo. Come allenare alla lettura ragazzi e ragazze. Mondadori.
Cavalli N., & Pitman K., & Saint John J. (2017). La biblioteca come luogo terzo: con un contributo sugli Idea Store londinesi. Biblioteche Oggi Trends, vol. 3, n.2.
https://doi.org/10.3302/2421-3810-201702-043-1
Eleuteri, B. (2019). L’adolescente e il libro: Una proposta di indagine motivazionale di tipo qualitativo. Biblioteche Oggi, vol. 37, n.5.
https://doi.org/10.3302/0392-8586-201905-008-1
Eleuteri, B. (2020). Analfabetismo funzionale: perché, ci serve ancora saper leggere e scrivere? AIB Studi, vol. 59 (1-2).
https://doi.org/10.2426/aibstudi-11891
Eleuteri, B. (2022). Dietro il giovane lettore: un approccio interdisciplinare per comprendere la motivazione alla lettura. Biblioteche Oggi Trends, vol. 8, n.1.
https://doi.org/10.3302/2421-3810-202201-013-1
Ferrieri, L. (2020). La biblioteca che verrà. Pubblica, aperta, sociale. Editrice Bibliografica.
ISTAT. (2023). Lettura di libri e fruizione delle biblioteche - Anno 2022, report.
https://www.istat.it/wp-content/uploads/2023/05/STATISTICA_TODAY_Libri_biblioteche.pdf
Lankes, R.D. (2016). Guida alla biblioteconomia moderna. Editrice Bibliografica.
Ministero dell’Istruzione e del Merito (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione.
https://www.mim.gov.it/documents/20182/51310/DM+254_2012.pdf
Ministero dell’Istruzione e del Merito (2025). Nuove Indicazioni 2025, Scuola dell’infanzia e Primo ciclo di istruzione. Materiali per il dibattito pubblico.
Oldenburg, R. (1989). The great good place: café, coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts, and how they get you through the day. Paragon House.
Pennac, D. (1992). Come un romanzo. Feltrinelli.
Petroselli, E. (2014). Le indagini qualitative come strumento di valutazione dei servizi bibliotecari: riflessioni a margine di uno studio di caso. AIB Studi, 54(2/3).
https://doi.org/10.2426/aibstudi-9966
Solimine, G. (2014). Nuovi appunti sulla interpretazione della biblioteca pubblica. AIB Studi, 53(3). https://doi.org/10.2426/aibstudi-9132
Valentino Merletti, R. (1996). Leggere ad alta voce. Mondadori.
Wolf, M. (2007). Proust e il calamaro. Storia e scienza del cervello che legge. Vita e Pensiero.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Barbara Tirelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


