Childhood pedagogy and intercultural pedagogy: the reasons for an encounter in the integrated 0-6 system

Authors

  • Andrea Bobbio University of the Aosta Valley
  • Giampaolo Sabino University of the Aosta Valley

DOI:

https://doi.org/10.7346/SE-022023-09

Abstract

The article analyzes the main convergences between Early Childhood Education and Care and intercultural pedagogy, also in relation to the “new sociology of childhood”. In this perspective, the right to inclusion and participation (scholastic, civic, and democratic) constitutes a goal that, in the light of the UN Convention on the Rights of the Child and Adolescent, takes on relevance as it details in evolutionary terms a deontic case by declining it within a widespread cultural sensibility rooted in both formal and informal and nonformal contexts.

The article will explore the theoretical and epistemological dimension of interculturality in relation to childhood, placing it in relation to the opportunities opened in Italy by the 0-6 segment reform from an intercultural perspective. It will analyze the main documents on 0-6 developed in recent years by the National Commission.

Author Biographies

Andrea Bobbio, University of the Aosta Valley

Andrea Bobbio è docente universitario nel Settore Scientifico Disciplinare M-Ped 01, Pedagogia generale e sociale all’Università della Valle d’Aosta. Insegna attualmente Pedagogia generale nel Corso di Studi di Scienze della Formazione Primaria.

Giampaolo Sabino, University of the Aosta Valley

Giampaolo Sabino è assegnista di ricerca nel settore M-PED/01 presso l'Università della Valle d'Aosta. E' docente a contratto del Laboratorio di Educazione alla sostenibilità e pedagogia interculturale, all'interno del corso di Laurea Magistrale a ciclo unico in Scienze della Formazione Primaria, presso l'Università Cattolica del Sacro Cuore di Brescia.

Nel 2023 ha conseguito il titolo di Dottore di ricerca in Scienze della persona e della formazione, indirizzo Education, presso l'Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano. Nel 2017 ha conseguito la Laurea Magistrale in Progettazione pedagogica e formazione delle risorse umane, presso l'Università Cattolica del Sacro Cuore di Brescia.

Dal 2018 collabora con l'Alta Scuola per l’Ambiente (ASA) su progetti di ricerca multidisciplinari attinenti l'adattamento climatico, l'educazione alla sostenibilità e la formazione per l'ecologia integrale. Presso la medesima Scuola ha conseguito il diploma di Master universitario di I livello in Gestione e comunicazione della sostenibilità. Formazione, green jobs, circular economy.

Published

2023-12-29