Inclusion at University: a model to taking charge of students with learning disabilities

Authors

  • Luigi d'Alonzo Università Cattolica del Sacro Cuore, Education Department
  • Maria Concetta Carruba Università Telematica Pegaso
  • Alessio Rondena
  • Mara Cabrini
  • Fabrizio Cappelletti

DOI:

https://doi.org/10.7346/sipes-01-2023-18

Abstract

In Italy, the inclusive culture in educational and training contexts boasts an unparalleled history. However, it is necessary, to promote inclusive contexts, continuous work is needed. The Università Cattolica del Sacro Cuore was equipped since 1999 with a specific Office for Inclusion for Students with Disabilities and Dyslexia. Based on Law No. 170 of Oct. 8, 2010, it was necessary to readjust and redesign the pedagogical approaches and modes to support students with dyslexia effectively. The pedagogical counseling offered in this Service has undergone a process of development and growth to be able to find the appropriate support for students with these needs by investing in the students' potential, guiding, and supporting them about the Study Method, proposing an approach that aims to make the student confident and pro-active. This research presents data, both qualitative and quantitative, to frame the effectiveness of the pedagogical model presented.

Author Biography

Luigi d'Alonzo, Università Cattolica del Sacro Cuore, Education Department

Professore Ordinario di Pedagogia Speciale(settore disciplinare M-PED/03 Didattica e pedagogia speciale) nella Facoltà di Scienze della Formazione presso la sede di Milano

 

Presidente della SiPeS (Società italiana di Pedagogia Speciale).

Delegato del Rettore per l'integrazione degli studenti con disabilità e DSA di tutte le sedi dell'Università Cattolica del Sacro Cuore.

Direttore del CENTRO STUDI E RICERCHE SULLA DISABILITA' E LA MARGINALITA' (CeDisMa).

Direttore della rivista scientifica "Italian Journal of Special Education for Inclusion".

 

Coordinatore della Laurea Magistrale: "CONSULENZA PEDAGOGICA PER LA DISABILITA' E MARGINALITA' ".

Direttore del Master universitario in DIDATTICA E PSICOPEDAGOGIA PER ALUNNI CON DISTURBO AUTISTICO - Sede di MIlano e Brescia.

Direttore del Master universitario in DIDATTICA E PSICOPEDAGOGIA PER ALUNNI CON DISTURBO DA DEFICIT D'ATTENZIONE/IPERATTIVITA' ADHD-DDAI. Sede di Milano.

Direttore del Master universitario in DIDATTICA E PSICOPEDAGOGIA PER I DISTURBI DELL'APPRENDIMENTO - DSA.Sede di MIlano e Brescia.

Direttore del Master universitario in COMUNICAZIONE AUMENTATIVA ALTERNATIVA (CAA)

Direttore del CORSO DI SPECIALIZZAZIONE PER INSEGNANTI DI SOSTEGNO. Sede di Milano e Brescia.

Coordinatore nazionale dei DIRETTORI dei CORSI DI SPECIALIZZAZIONE PER INSEGNANTI DI SOSTEGNO.

Published

2023-07-19

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2