Emotional competence in the training of educational and pedagogical professions

Authors

  • Enza Sidoti Dipartimento di Scienze Psicologiche, Pedagogiche, dell'Esercizio Fisico e della Formazione. Università degli Studi di Palermo

DOI:

https://doi.org/10.7347/spgs-02-2024-15

Keywords:

Emotion, Educational professions, Training, Self-care, Well–being

Abstract

This contribution aims to enhance an increasingly relevant theme for educational professionals: emotional competence. Educators and pedagogists, in addition to taking care of the person, are called to take care of themselves and acquire a greater awareness on the socio-emotional front as well as cognitive. Luigina Mortari (2019) highlights how the socio-emotional dimension is a fundamental direction of self-care and so must be considered already by academic curricula. The aim of this work, therefore, is reflected in the desire to promote strategies and care actions aimed at acquiring emotional, communicative and relational skills as fundamental practices for the training of trainers.

Author Biography

Enza Sidoti, Dipartimento di Scienze Psicologiche, Pedagogiche, dell'Esercizio Fisico e della Formazione. Università degli Studi di Palermo

Enza Sidoti

Ricercatore confermato M-PED 01. Dipartimento di Scienze psicologiche Pedagogiche, dell'Esercizio Fisico e della Formazione. Insegna Pedagogia della Salute nel Corso di Laurea triennale Educazione di Comunità e Pedagogia del Corpo e della Comunicazione nel corso magistrale Scienze Pedaogiche. Università di Palermo.

Published

2024-12-30