Teaching the future: a bridge between past and present through imagination, autonomy and inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/sipes-02-2023-21

Abstract

Pedagogical innovation aims to cultivate a student's integration into the surrounding world, moulding them into the person of the future, that will be capable of confronting and resolving challenges in the contemporary world. Aligned with principles such as inclusion, autonomy and divergent thinking, current pedagogical principles and emerging regulations aspire to contribute to building a school community with the task of fostering educational paths and training programs that guarantee any student can unfold their potential while respecting and highlighting their uniqueness. This contribution seeks to revisit the ideology of three influential figures from the past, who served as pioneers in innovative and forward‐looking pedagogy: Maria Montessori, Gianni Rodari, and Don Lorenzo Milani through encouraging autonomy, creativity, and inclusion redirected attention to the student as the focal point of learning, an active protagonist in their educational journey. Furthermore, they played a pioneering role in promoting inclusion.

Author Biographies

Natalia Altomari, Department of Mathematics and Computer Science, University of Calabria

Natalia Altomari è psicologa, psicoterapeuta e dottore di ricerca. È assegnista in M-PED/03 presso il Dipartimento di Matematica e Informatica dell’Università della Calabria e professore a contratto del laboratorio di Didattica Speciale di Scienze della Formazione Primaria e nei corsi di specializzazione per le attività di sostegno didattico agli studenti con disabilità dell’Università della Calabria. È autore di numerose pubblicazioni nazionali e internazionali nel campo della pedagogia speciale e delle neuroscienze.

Elisa Miceli, University of Calabria

Elisa Miceli, laureata in Scienze della Formazione Primaria, è a contatto diretto con il
sistema educativo – didattico e presta servizio di collaborazione coordinata e
continuativa nel corso di tirocinio formativo attivo presso l’Università della Calabria.

Published

2023-12-29